11.6.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Dogodilo se na današnji dan - 11.6.

1939. - Rođen trostruki prvak svijeta u Formuli 1 Jackie Stewart

Jedan od najvećih i najznačajnijih vozača u povijesti utrka, Škot John Young Stewart, zvan Jackie, do svoje se dvadeset i treće godine gotovo uopće nije zanimao za taj sport. Premda mu je otac bio koncesionar Jaguara u Dunbartonu, a stariji brat uspješan trkaći vozač koji je dospio čak i do Formule 1, Jackie se bavio posve drugim sportom, gađanjem glinenih golubova. Bio je čak i pričuva u britanskoj reprezentaciji na OI u Rimu 1960. Dvije godine kasnije gotovo slučajno i preko volje posuđuje Porsche od prijatelja Barryja Fillera i vozi nekoliko probnih krugova na stazi Oulton Park. Zaintrigiran, počinje redovno nastupati, strelovito se probijajući kroz niže kategorije spektakularnim pobjedama, ponajviše nakon što je upoznao ambicioznog vođu trkaće momčadi Kena Tyrrella. U prvenstvu Formule 1 debitirao je 1965., a na kraju godine već je imao iza sebe pobjedu u Monzi i sezonu završenu na trećem mjestu ukupnog poretka. Nakon dvije slabije sezone u polako tonućem BRM-u vraća se na velika vrata u momčadi Matre koju vodi stari prijatelj Ken Tyrrell.

1968. je drugi u prvenstvu, a sljedeće godine osvaja naslov prvaka. Matrina je ambicija bila pobjeđivati s vlastitim motorom, a Tyrrell i Stewart su razvijali poslovne odnose s Fordom, pa su odlučili ostati vjerni plavom ovalu i osnovali momčad Tyrrell. Nakon sezone nastupanja u kupljenom Marchu počinje era uspjeha s bolidima Dereka Gardnera. Stewart je prvak 1971., drugi sljedeće sezone, a zadnju titulu osvaja 1973., u sezoni za koju je unaprijed najavio da mu je oproštajna. Proslava titule trebala je doći u zadnjem, stotom nastupu karijere u Watkins Glenu, no nakon smrti momčadskog kolege Ceverta na treningu Stewart se povlači. Otada neumorno radi kao ambasador sporta i promotor vlastitih sponzora poput Forda. Vjerojatno je uz pokojnog doktora Sida Watkinsa najznačajniji borac za sigurnost na utrkama u povijesti Formule 1. U sport se nakratko vratio sa sinom 1996. osnivajući vlastitu momčad. s kojom je ostvario samo jednu pobjedu, ali i postavio prve temelje kasnijoj dominaciji Red Bulla, kako se danas zove ta ekipa.





Vulkal gume


Cindrić