30.9.2017. Autor: Željko Marušić i Dino Milić-Jakovlić

Fiat 124 Sport Spider 1400 (1967.) vs. Fiat 124 Spider 1.4 T-Mair (2017.), kultni roadster pola stoljeća mlađi

Koncepcija u koju se kleo slavni 'Il Commendatore' zvjezdane je trenutke imala u otvorenoj verziji 'Europskog auta 1967.', a reinkarnaciju doživljava u (poboljšanoj) izvedenici Mazde MX-5

Pola stoljeća u autoindustriji čitava je vječnost, a kao to izgleda u stvarnosti pokazuje ovaj test. Original protiv kopije? Nipošto, premda su ovo dva svijeta. Fiat 124 Sport Spider, uz slavni Alfa Romeo Spider (Duetto), zasigurno je jedan od najuspješnijih roadstera za široke mase, premda se ne smiju zanemariti britanski junaci MG MGB i Triumph TR6/Spitfire, koji su se proizvodili od 1962. do 1980. 

Predstavljen je nedugo nakon limuzinskog 124. Koliko je taj, baza kultnom roadsteru o kojem je riječ, bio uspješan, pokazuje sljedeće: Fiat 124 je osvojio titulu 'Europskog auta 1967. godine', a sa svim inačicama, među kojima je uvjerljivo najuspješnija ruska Lada/Žiguli (1970. do 2012.), to je nakon VW Bube najproizvođeniji auto/platforma u povijesti, s više od 20 milijuna jedinica, trećinu više od Forda T.

Talijanski su dizajneri pred pola stoljeća osmislili bezvremenski stil, koji je i danas inspiracija. Kokpit, dizajniran po uzoru na bolide iz 1950-ih, koji pruža uzornu preglednost, a ručica mjenjača, premda malo rasklimana kroz desetljeća omogućava brzo i lagano šaltanje Tanka, školjkasta i niska sjedala lijepo pridržavaju tijelo, a komfor je prilagođen osobama ne višim od 180 cm. Preklapanjem dolazi se do pomoćnih siceva (2+2). 

Fiat 124 Sport Spider, dakle, samo je prilagodio osnovnu, klasičnu koncepciju koja je 1950-ih bila dominantna u auto-sportu i među jurilicama: motor uzdužno sprijeda, u produžetku mjenjač, pa kardansko vratilo do diferencijala straga te krutog ili neovisnog pogonskog ovješenja.  Pininfarinin znak s ponosom stoji na boku, ovo je bez ikakve dvojbe jedan od najprepoznatljivijih klasika te dizajnerske kuće. 

Ovi najraniji primjerci (serija AS) imali su na papiru slabašan motor od 90 KS, no u praksi više no dovoljan za živahnu vožnju otvorenog automobila koji prazan ima masu manju od tone. Već taj s 1438 ccm bio je tada 'hi-tech', premda 8-ventilac. Uveo je koncepciju 'Bialbero', talijanski izraz za dva bregasta vratila u glavi (DOHC), djelo slavnog konstruktora Aurelija Lampredija.  

Bialbero dakle DOHC i pet ležajeva radilice Talijani su uveli dok su Opel, Ford, VW... koristili motore razvijene prije II. svjetskog rata. Omjer provrta i hoda 80 x 71,5 mm govori da je iz istog temeljnog bloka nastao i motor slavnog Fiata 128, odnosno Zastave 101, s 1116 ccm (80 x 55,5).   Obujam motora i snaga progresivno će rasti, 1970. najprije na 1608 ccm (80 x 80), što je snagu povećalo na 110 KS.

Potom je, da bi se iz fiskalnih razloga obujam smanjio na 1592 ccm hod smanjen na 79,2 mm. Potom je s tim hodom provrt povećan na 84 mm i stvoren Abarth Rally (1973. - 1975.), s 1756 ccm i 128 KS, koji je dominirao europskom reli scenom svoga doba.  Zanimljiv je i Volumex (1984. - 1985.) sa 135 KS i volumetričkim punjačem, najsnažnija serijska inačica Spidera. Od 1966. do 1985. proizvedeno ih je ukupno 178.439. 

Model kojeg smo mu suprotstavili novodobni je 124 Spider, koji Fiat (mudro!) nije sam razvijao, već je s Japancima dogovorio 'deal'.  Premda oba modela dijeli pola stoljeća, napravljeni su istim receptom: roadsteri s uzdužno postavljenim motorom i pogonom straga. Premda je Fiat 1960-ih vjerovao toj koncepciji i zadržao je do 1984., u modelu 131 i 1985. u Argenti, Fiat se, 'sestrinskom' Autobianchi Primulom već 1964. počeo okretati 'suvremenoj' koncepciji s motorom poprečno i pogonom sprijeda. Slijedili su slavni modeli 128 (1969.) i 127 (1971.). 


Zbog toga je za Talijane najbolji povratak bio preuzimanjem koncepcije Mazde MX-5 četvrte generacije. U Hiroshimi se, po Fiatovim uputama i 'receptu', proizvodi izvedenica Mazde MX-5 četvrte generacije, fanovima poznatija kao Miata. Taliani su tražili ozbiljne dorade, a već stilski treba zaključiti: 'kopija' je bolja od originala. Ovo je i prvi Fiatov roadster, nakon što su 2005. umirovili Barchettu. Zadržao je širinu (174), visinu (123) i međuosni razmak (231), ali je dužina s 392 povećana na 406 cm. 

Time je koeficijent otpora zraka smanjen sa 0,32 na 0,31 i, što je najvažnije, prtljažnik je sa 131 povećan na koliko-toliko upotrebljivih 181 litara. Talijani su, umjesto atmosferskog 1.5, koji razvija 131 KS pri čak 7000/min, ugradili 1.4 turbo, sa 140 KS pri 5000/min (Abarth: 170 KS). Da je to bio pravi izbor, pokazuje usporedba najvećeg momenta: japanski 'atmosferac' razvija 150 Nm pri 4800/min, a talijanski tubo 240 Nm pri samo 2250/min. Razlika se  vidi i u performansama: original (204 km/h, 8,3 s), a 'kopija' (217 km/h, 7,5 s). No, vratimo se usporedbi...

Što danas nudi novi Spider manje vrijedi nego je prije 50 godina značilo 12,5 s do stotke i najveća brzina 173 km/h Sport Spidera. Za usporedbu, tada je BMW 1600 s 85 KS postizao 161 km/h/13,3 s, a Opel Manta iz 1970. (tada 'mrak auto'), u najsnažnijoj verziji 1900 SR: 170 km/h/13 s. Zanimljivo, oba pružaju sličan užitak, naravno u drugom ambijentu, i drugim proporcijama. Novi je masivniji, konkretniji i eksplozivniji (sigurnost ne spominjemo), ali emocije i svi užici na strani  su 124 Sport Spider. 

Brzinomjer je graviran do 200, prije pola stoljeća dok su se cestama kotrljale 'kante' koji su razvijale 120-140, okretomjer do 9000/min, tlakomjer ulja, termometar, voltmetar, sportski volan... San snova. A klasična pogonska koncepcija, motor uzdužno sprijeda, motor straga, je 'zakon': poprečno-simetričan prijenos snage s uzdužno postavljenim motorom izvrstan za ubrzanje i vuče na driftanje.

Već i s ovim baznih 90 KS lako ga je voziti u visokom ritmu, a mjenjač s pet brzina (naknadna dorada, serijski je imao četiri) i diskovi na sva četiri kotača zaslužni su za, usprkos krutom ovjesu straga, aktualni vozački osjećaj, odnosno za potpunu podesnost suvremenom prometu. Uz to idu upadljivi pogledi (ni novi nije za baciti) i atraktivniji zvuk. 

Komfor? Ne, užitak! Sjedi se sportski nisko, malo skučeno, a oduševljava kratak i precizan šaltung te odziv volana. Otvaranje krova? Ručno! Elektrika ne treba! 15-20 sek. dovoljno je za otvaranje i zatvaranje krova na novom 124 Spideru. Yes! Potrošnja? Kao da je to važno, kod staroga je to od devet do 14, ovisno o stilu (kad se nagazi, lako pobjegne svima na semaforu), novi je litru-dvije štedljiviji. Usporedili smo neusporedivo? Nipošto, to su dvije strane iste medalje.


124 SPORT SPIDER (1967.) 

POGON 

Motor: turbobenzinski, 4-cil., DOHC, 8V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva

Obujam: 1368 ccm

Provrt x hod: 80 x 71,5 mm

Kompresija: 8,9:1

Snaga: 66 kW (90 KS) pri 6500/min

Moment: 112 Nm pri 3600/min

Mjenjač: ručni, 5 st. (dorada, izvorno je, u prvoj seriji bio 4-stupanjski)

KAROSERIJA 

Gabariti: 397 x 161 x 125 cm

Međuosni razmak: 228 cm

Cd: 0,41

Krug okretanja: 8,9 m

Masa/nosivost: 945/235 kg

Prtljažnik: 181 l

Spremnik: 139 l

PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/kruti most

Kočnice: diskovi 238 mm/diskovi 228 mm

Ručna: mehanička

Naplaci: čelični

Gume: 175 R14

PERFORMANSE 

Brzina: 173 km/h

0-100 km/h: 12,5 s

Potrošnja (Fiat): 8,1 l/100 km

Realno: 9-11 l/100 km 

CIJENE 

12.500 eura (realna vrijednost danas)


124 SPIDER (2017.)

POGON 

Motor: benzinski, 4-cil., DOHC, 8V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva

Obujam: 1368 ccm

Provrt x hod: 72 x 84 mm

Kompresija: 9,8:1

Snaga: 103 kW (140 KS) pri 5000/min

Moment: 240 Nm pri 2250/min

Mjenjač: ruč., 6 stupnjeva

KAROSERIJA 

Gabariti: 406 x 174 x 123 cm

Međuosni razmak: 231 cm

Cd: 0,35

Krug okretanja: 9,4 m

Masa/nosivost: 1050/265 kg

Prtljažnik: 140 l

Spremnik: 45 l

PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/Multilink

Kočnice: samov. diskovi 280 mm/diskovi 280 mm

Ručna: mehanička

Naplaci: aluminijski

Gume: 195/50 R16

PERFORMANSE 

Brzina: 217 km/h

0-100 km/h: 7,5 s

Potrošnja (EU): 6,4 l/100 km

Realno: 8-9 l/100 km; 

CIJENE 

254.724 kn (34.191 eura).





Cindrić



Vulkal gume