11.7.2017. Autor: Dino Milic Jakovlić

Hans Ledwinka (1878. - 1967.)

Konstruktor jako širokih ramena, preko kojih je gledao veliki dr. Porsche

Nekada je on gledao preko mog ramena, a nekada ja preko njegovog.' - lakonski je Dr. Ferdinand Porsche odbacio optužbe da je pri izradi 'bube' kopirao rješenja Hansa Ledwinke s prototipa Tatra V570. No povijest je presudila drukčije, Volkswagen je morao platiti pozamašnu svotu Tatri zbog kršenja nekoliko patenata, dok Ledwinki nikada nije ni spočitano, a kamoli dokazano korištenje onih koje je izumio njegov poznatiji austrijski sunarodnjak. Ledwinka je 1930-ih smatran u najmanju ruku ravnopravnim Porscheu, ako ne i genijalnijim od njega. Uz jednu kratku ekskurziju u Steyr, genijalac iz Klosterneuburga u donjoj Austriji još je od kraja 19. stoljeća radio u Tatri. Zapravo, tada se ta tvornica zvala Nesselsdorfer-Wagenbau, a ondje je prvo radio na konstrukciji željezničkih vagona, a potom i automobila. 1923. je predstavio koncept šasije sa središnjim nosačem, koji će karakterizirati sve kasnije Tatre, a preuzet će ga i sportski Lotusi, De Lorean, De Tomaso Mangusta te, dijelom, 'buba'. Početkom 1930-ih zainteresirao se za koncepciju automobila sa straga smještenim zrakom hlađenim pogonskim strojem. Na njegovo razočaranje, kompanija iz čeških Koprivnica, jedan od najstarijih svjetskih proizvođača automobila, odustala je od serijske proizvodnje koncepta V570, odlučivši se koncentrirati na veće i skuplje automobile. Ledwinka je, zadužen za njihovu konstrukciju, odlučio naprosto preslikati tehničke osnove ranijeg koncepta, uvećati ih i napraviti najnapredniji automobil na svijetu. Tatra T77 iz 1934. nije u potpunosti postigla taj cilj, preteška i preslaba, no 1936. je predstavljen model T87, s jačim motorom, olakšanom monokok konstrukcijom i nezavisnim ovjesom na svim kotačima, jedan od najneobičnijih, a možda i najznačajnijih automobila u povijesti. Nakon rata je Ledwinka optužen za kolaboraciju s Nijemcima i proveo pet godina u češkom zatvoru. Razočaran, po izlasku na slobodu vratio se u rodnu Austriju, gdje je njegov sin Erich konstruirao zanimljiva terenska vozila Haflinger i Pinzgauer. Zadnji projekt velikog konstruktora bilo je poboljšavanje mikroautomobila Spatz. Životno djelo mu je 45 godina zastirala željezna zavjesa, pa tek danas posthumno dobiva zasluženi respekt. Luksuzni modeli s motorom straga su ga proslavili, no on je maštao o takvom konceptu u manjem automobilu, te je posredno dobio satisfakciju kroz uspjeh Bube. Premda na sportskom planu nije imao velikih ambicija, njegovi su koncepti i ondje bili uspješni. Šasija sa središnjim nosačem često je primjenjivana na sportskim i trkaćim modelima.




Vulkal gume


Cindrić