3.5.2017. Autor: Matko Jović

Svjetlosni sustavi: jučer, danas, sutra (3)

Prvi automobil sa svim LED svijetlima bio je Audi R8 2006., a danas već ima jako puno modela na kojima nećete naći niti jednu žarulju...

LED je kratica od 'Light Emitting Diode' odnosno dioda koja emitira svijetlo. Radi se o poluvodičima koji, kad su izloženi istosmjernom naponu, emitiraju fotone, odnosno svijetlo, koje može biti infracrveno ili vidljivo. Svjetlo je monokromatsko, a njegova boja ovisi o materijalu poluvodiča, tako se žuto svjetlo dobiva od Aluminij-Indij-Galij-Fosfata (AlInGaP), a plavo od Indij-Galij-Nitrata (InGaN). 

Problem kako dobiti bijelo svijetlo rješava se kombinacijom osnovnih boja iz spektra (crveno-zeleno-plavo) koje daju bijelo svijetlo za što onda trebaju tri diode ili se na plavu diodu nanosi fosfor. Prevlačenjem sloja fosfora preko "plave" diode dobiva se bijela svjetlost jer fosfor apsorbira plavu svjetlost i emitira svjetlost raznih valnih duljina koja imaju dominantno žutu karakteristiku. 

Kombinacija plave i žute boje stvara ukupan dojam bijele svjetlosti. LED omogućuje još veći intenzitet svjetlosti u usporedbi sa xenonom, troši manje energije, dulje traje i zauzima manje prostora. Kad se u obzir uzme učestalost korištenja pojedinih svjetala i uštede po kilometru (statističkise uzima da se automobil koristi 67% u dnevnoj i 33% u noćnoj vožnji) ispada da vozilo s klasičnim žaruljama troši 130 W/km dok vozilo sa svim LED svijetlima tek 38 W/km.

To znači 92 W/km manje što znači 2,3 g CO2/km manje. Većina zemalja zakonom je obvezala vozače na upotrebu svjetala pri dnevnoj vožnji pri čemu neke zemlje propisuju upotrebu kratkih svjetala dok su neke prihvatile i mogućnost korištenja i tzv. dnevnih  svjetala koju danas nude gotovo svi proizvođači i to redovito u LED izvedbi.

Prvi automobil sa svim LED svijetlima bio je Audi R8 2006., a danas već ima jako puno modela na kojima nećete naći niti jednu žarulju. Povećanjem proizvodnje pada i cijena, ali raste i učinkovitost LED izvora svijetla. Naime LED proizvodi tzv. “hladno svijetlo” iako se tek 25% energije pretvori u svijetlo (LED nove generacije ima i do 50%) dok se kod klasične žarulje u svjetlo pretvori tek 4% energije. 






Cindrić



Vulkal gume