30.1.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Škoda Fabia 1.0 Ambition

Prostranija, okretnija i neusporedivo elegantnija od prve, dobro ide i sa 75 KS 

Najvažniji češki novitet u ovoj godini, Škoda Fabia treće generacije, stigla je na naše tržište. Većih iznenađenja nije bilo, jer je bila među najzanimljivijim novitetima prošlogodišnjeg salona u Parizu. Koristeći modularnu platformu MQB, na kojoj su napravljeni i novi Golf i Octavia, Fabia uvodi koncepciju za B-segment, na kojoj će nastati sljedeće generacije Pola, Ibize i A1. Motori, mjenjači, podvozje... već su poznati i provjereni, pa ne treba sumnjati u uspjeh. Najvažnije je da je za dvije oktave ljepše dizajnirana od prethodne, uvedene 2007.

Prva je Fabia iz 1999. dizajnerski bila OK, odnosno naslanja se na uspješnu Octaviju. Treća je dimenzijama 3992 x 1732 x 1467 kraća osam, ali čak 90 šira i 31 milimetara niža od druge. Već to ‘govori’ da je dinamičnija i prostranija. Solidna je bila i prije, a korištenjem čelika visoke čvrstoće postala je 25 posto otpornija uz 65 kg nižu masu. Osnovne verzije sada imaju masu manju od tone, što smanjuje cestarinu (323 umjesto 646 kn). Po tradiciji, svi češki modeli imaju najveći prtljažnik u klasi - nova Fabia ima čak 330 litara, koji se može povećati do 1150. Već prije dolaska startala je uspješno...


Lijepo skrojen češki adut B-segmenta, s prepoznatljivim stilskim elementima Rapida i Octavije, osjetno je poboljšao komfor i vozna svojstva u usporedbi s prethodnikom

Osvojila je pet zvjezdica na EuroNCAP testu, što je vrijedan rezultat uzme li se obzir da ih je 'nova' Corsa zaslužila samo četiri. Dobila je i 'Zlatnu plaketu' za najbolji model u klasi na našem tržištu. A što je najvažnije, početni model 1.0 Active sa 60 KS, koji nudi sve bitno (uključujući klimu), stoji 79.898 kn. Testirali smo model s drugom po redu motorizacijom (1.0 sa 75 KS) i srednjim paketom opreme Ambition, što je dobra ponuda za cijenu od 89.029 kn. Radi se o istom motoru kao u osnovnom modelu, koji do 5000/min, gdje slabiji razvija maksimalnih 60 KS ...

... a testni potom do 6200/min pruža još mali 'udar snage'. No, krenimo redom. Nova je Fabia izvana skladna i elegantna ('jake' atribute zaslužuje u usporedbi s prethodnom, koja izgleda kao da je dizajnirao 'slijepac'), a u unutrašnjosti je 'njemački' funkcionalna i jednostavna. Već smo navikli, u Škodi su materijali za pola klase manje ugledni nego u Volkswagenu, no za ovakav je auto sve 'na mjeru', jer ne treba pretjerivati. Prostranost je ugodno iznenađenje, jer sprijeda ima više mjesta nego u Golfu IV, straga 'za dlaku' manje, dakle podjednako, a osjetno više nego u prethodniku.


Kokpit je 'školski' pregledan i upotrebljiv, po uzoru na Octaviju, znatno šira i niža karoserija pruža ugodniji položaj i više komfora, a ergonomija (volan - mjenjač - papučice) je za pet

Sjedi se i vozi kao u kompaktu, a zahvaljujući novoj koncepciji podvozja i upravljača (u osnovi jednakoj kao u Golfu VII), Fabia je sada 'ozbiljnija' i 'vozačkija'. Premda je nova platforma, zajedno s karoserijom, napravljena od čelika visoke čvrstoće te je uz povećanje čvrstoće masa smanjena za 40 kg, nova Fabia u ovom izdanju ima masu od 1055 kg (s opremom ambition), od 3-cilindarskog atmosferskog motora ne mogu se očekivati čuda. Taj motor, koji je 2011. uveden u up!-u te se dokazao pristojnim performansama i niskom potrošnjom, na proljeće 2014. dobio je zupčasti remen umjesto lanca.

Time je poboljšao pouzdanost, jer je s lancem bilo (skupih) problema, a zupčasti remen je toliko unaprijeđen da izmjena nije predviđena. Dakle, nije to motorizacija za utrkivanje, ali u normalnom se prometu ponaša neočekivano dobro, sasvim pristojno. Do stotke ubrzava za 14,7 s, a stvarno ubrzanje u gradskim uvjetima bolje je nego 'govori' taj podatak. Fabia ubrzava poletno, a pomaže i precizan, 'brz', mjenjač. Fino se šalta, a kad se stupnjevi razvuku do 6600/min na semaforskim startovima može pobjeći i nominalno bržima. Budući da je isti motor sa 60 KS do 5000/min potpuno jednakih performansi, prosječnim  je kupcima možda i bolja opcija.


Trocilindraš sa 999 ccm je ugradnjom zupčastog remena postao uglađeniji i tiši, dobro vuče u cijelom području, a u normalnoj vožnji troši od pet do šest litara

Bez problema podnosi i puno opterećenje, ali tada mali motor treba više vrtjeti. Fabia djeluje solidno i kompaktno te 'čvrsto' stoji na cesti. Novi ovjes, uz znatno širi trag kotača i sniženo težište, osigurava uvjerljivu stabilnost. Dobro se i sigurno postavlja u zavojima te se itekako osjeća da može podnijeti i znatno snažnije motore. Zbog toga joj prijaju zavojite ceste, koje prolazi bez potrebe za korekcijama i 'širenja' putanje, a motor ima ponešto rezerve za izvlačenje iz zavoja. Visoku ocjenu zaslužuju i kočnice, premda su straga bubnjevi.

Iznenađuje dobro ponašanje na autocesti, što je zasluga i snižene, 'ispeglane' siluete, koja je koeficijent otpora zraka smanjila na 0,29 (izvrsno za auto niže klase). Najveća brzina iznosi 172 km/h, a ako je to nekome malo, treba podsjetiti da je toliko postizao BMW 2002 (1968. - 1975.), sportski simbol svoga doba. Jasno, na dugim uzbrdicama ostaje 'bez daha', ali lako održava ritam od 140 do 150 km/h te je pogodna i za dalek put. U srednjem je režimu motor uglađen, spontano reagira na gas (jasno, po mjerilima svoje klase) te je sasvim OK, a jak, možda najjači adut mu je niska potrošnja, realno pet do šest litara. Dakle, mogu se očekivati solidni prodajni rezultati.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor:  benzinski, redni, 3-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 12V, zupčasti remen, neizravno ubrizgavanje (MPI)
Obujam: 999 ccm
Provrt x hod: 74,5 x 76,4 mm
Snaga: 55 kW/75 KS pri 6200/min
Moment: 95 Nm pri 3000 do 4300/min 
Kompresija: 10,5:1
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni pet stupnjeva 
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga polukrut sa stabilizatorom 
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 265 mm, straga puni diskovi 256 mm, ABS/EBD/BAS 
Gume: 185/60 R 15 (doplata 195/55 R 16) 
Karoserija: hatchback B segmenta, 5 vrata, 5 sjedala 
Dimenzije: 3992 mm x 1732 mm x 1476 mm 
Osovinski razmak: 2470 mm 
Prtljažnik: 330 - 1150 l 
Masa/nosivost: 1055/455 kg 
Spremnik goriva: 45 l 
Krug okretanja: 10,6 m 
Najveća brzina: 172 km/h 
Ubrzanje 0-100 km/h: 14,7 s 
Potrošnja: grad 5,8 / otvoreno 4,2 / kombinirano 4,8 l/100 km 
Potrošnja na testu: 5,9 l/100 km
CO2: 108 g/km  
Cijena: 89.029 kn (11.562 eura)
Osnovni benzinac: 79.898 kn (10.378 eura) - 1.0 Active (60 KS) 
Osnovni dizelaš: 122.254 kn (15.879 eura) - 1.4 TDI Ambition (90 KS) 

+ solida izvedba

+ dobro ležanje

+ sigurnost

+ potrošnja

- dug prijenos

 

dr. Željko Marušić




Vulkal gume


Cindrić