13.10.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Easy-R Laureate, pristojan automatik u diskontu

Robotizirano šaltanje fino funkcionira pri manjem i srednjem opterećenju, pa je prostranošću i solidnošću, s 3-cilindarskim turbobenzincem od 90 KS, jeftini rođak Clija dobar izbor

Tko bi rekao da se upravo navršava pet godina otkad je u listopadu 2012. na salonu u Parizu, predstavljen Dacia Sandero druge generacije? Izgleda svježe, funkcionalno i potpuno aktualno. Racionalnom transformacijom koncepta Clija mnogima je Sandero čak pogođeniji te povoljnim omjerom uloženog i dobivenog postao je dobrodošli novitet na našem tržištu. Početkom godine promišljeno je redizajniran, kako bi dobio dvije-tri godine mira do dolaska potpuni novog modela treće generacije.

Testirali smo zanimljivu, (razmjerno) bogato opremljenu verziju, s već dokazanim 3-cilindarskim turbobenzincem obujma 898 cm i snage 90 KS te robotiziranim 5-stupanjskim mjenjačem. Za manje upućene riječ je o ne baš omiljenoj koncepciji automatiziranog klasičnog mehaničkog mjenjača, s robotiziranim mehanizmom (preko hidrauličkih i elektromagnetskih aktuatora) za izmjenu stupnjeva prijenosa.

Koncepcija uvedena početkom 2000-ih odmah je pokazala vrline, po pitanju najveće brzine i potrošnje, koje nimalo nisu lošiji nego kod klasike. A i cijena je bila prihvatljiva. Ali mnogima se nije svidjelo kašnjenje i 'nacukavanje', odnosno zalijetanje nakon stanke prilikom šaltanja. To je logična posljedica koncepcije automatiziranog klasičnog mjenjača, bolje prilagođenoj umjerenoj vožnji nego jurnjavi, koja je iz godine u godinu 'peglala' bore

Verzija koju smo vozili već je sasvim pristojna. Lijepo je usklađena s karakteristikama 3-cilindarskog turbobenzinca obujma 898 cm koji se hvali snagom od 90 KS, a posebno okretnim momentom od 140 Nm, kojeg oslobađa od 2250/min. Sandero je dužinom 407 i širinom 173, a pogotovo međuosnim razmakom od 259 cm (centimetar većim nego u Golfu VI i Octaviji II) na gornjoj granici niže klase (B-segmenta). Dobre mogućnosti potvrđuje i prtljažnik od 320 litara.

Sandero je zbilja racionalno dizajniran i solidno izrađen. I izvedba je OK, bez obloga i materijala tvrdih na dodir i mirisa konfekcije. Premda izvedba nije na razini one u Cliju, razlika nije bitna. Najvažnije je što se osjeća solidnost izvedbe, konkretnost podvozja, upravljačkog mehanizma, motora, mjenjača. Eh, mjenjača… Za znalce je super i ako se vozi smirenim ritmom. No, ako želite iz auta izvući maksimum, tada ova opcija nije najbolji izbor.

Najnezgodnije je u pretjecanju, kad pri 5400/ min sustav počne šaltati više, ali uz neugodan prekid toka snage, prestanak ubrzanja i potom zaletavanje. U takvim manevrima to nije nimalo poželjno, ali ponavljamo, ovakva koncepcija nije ni namijenjena za stil vožnje, 'na nož', Za to je, svakako, bolji ručni šaltung, a ovo je više za gospodsku vožnju.

Performanse - ubrzanje do stotke za 11,2 s i najveća brzina od 173 km/h - zbilja su sasvim u redu. Može se voziti poletno i dinamično, ali zbog neobičnog mjenjača, koji malo kasni u graničnim uvjetima, osjećaj je nešto lošiji nego što pokazuju podaci. No, za smireni stil, za praćenje gradskog režima vožnje, za gutanje kilometara na otvorenom i autocesti, bez naglih ubrzanja, ova je opcija pravi izbor, tim više što automatika ne obara najveću brzinu i ne povećava potrošnju.

Vožnji u dobrom ritmu pomaže postojano i precizno podvozje, pa Sandero, premda razmjerno visok, dobro i sigurno prolazi kroz zavoje. Kočnice su također uvjerljive te nije mana što su straga bubnjevi. Time se istodobno povećava učinkovitost ručne kočnice. Dobar dojam, a i rejting automatiziranog (dakle ne automatskog!) mjenjača povećava potrošnja od 6,8 litara. Za turbobenzinski pogon, s automatskim mjenjačem više je nego dobro ...

... pogotovo što se umjerenim ritmom može spustiti na šest. Kad se sve zbroji i oduzme, ovaj je model za 87.610 kn (bez doplata 84.900 kn) razuman izbor. A ako se gleda baš isplativost, tada 'igraju' osnovni benzinac, s atmosferskim 3-cilindrašem 1.0 sa 73 KS i osnovnom opremom Ambience (objektivno dovoljnom), za samo 69.900 kn te dizelaš 1.5 dCi 75 za 84.400 kn. A ako se hoće solidan auto s automatskim mjenjačem za što manje novca, testni model zaslužuje - palac gore!

POGON
Motor: turbobenzinski, 3 cilindra, 12V, lanac, VVT, blok od alu lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 898 ccm
Provrt x hod: 73,1 x 72,2 mm
Kompresija: 9,5:1
Snaga: 66 kW (90 KS) pri 5000/min
Moment: 140 Nm pri 2250/min
Mjenjač: automatski, robotizirani 5 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: hatchback, B-segm., 5V, 4 sjedala
Gabariti: 407 x 173 x 152 mm
Međuosni razmak: 259 mm
Cd: 0,32
Krug okretanja: 11 m
Masa/nosivost: 1005/440 kg
Prtljažnik: 320 l
Spremnik: 50 l
EuroNCAP: 4 zvjezdice

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 258 mm/bubnjevi 203
Ručna: mehanička
Naplaci: čelični
Gume: prednja 185/65 R15

PERFORMANSE
Brzina: 175 km/h
0-100 km/h: 11,2 s
Potrošnja (EU): 5,8/4,9/5,3 l/100 km
Na testu: 6,8 l/100 km
CO2: 110 g/km

CIJENA
Cijena: testni model 87.610 kn (11.682 eura)
Bez doplata: 84.900 kn (11.320 kn)
Osnovni benzinac: 69.900 kn (9.320 eura), 1.0 SCe 75 Ambience
Osnovni dizelaš: 84.400 kn (11.253 eura), 1.5 dCi 75 Ambience

+ funkcionalnost i komfor
+ povoljna cijena
+ korektna potrošnja
+ plaćeno/dobiveno
- šaltanje pri brzoj vožnji

PAKET LAUREATE
- LED dnevna svjetla
- maglenke
- branici u boji karoserije
- kromirani ukrasi
- start/stop
- ručni klima uređaj
- putno računalo
- bolje obloge unutrašnjosti
- radio s kontrolama na volanu
- bluetooth, USB, Aux priključci
- daljinsko centralno zaključavanje
- el. podizači prednjih stakala
- el. podešavanje retrovizore
- djeljiv stražnji naslon

DOPLATE
- metalik boka
- kožni volan
- tempomat
- standardni rezervni kotač





CHR





Vulkal gume