9.1.2012. Autor:

TEST: KIA RIO 1.25 CVVT URBAN

Najbolji auto niže klase, koji oduševljava svime osim cijenom

Kia svakim novim modelom pokazuje da na korejski koncern treba najozbiljnije računati, kad je u pitanju i sami vrh. Nakon Picanta i Venge stigao je Rio, najveći i najuvjerljiviji model niže klase, odnosno B-segmenta. Kad se sagleda posljednji novitet, limuzina srednje klase Optima, koja se ne plaši ni Passata, korejsku marku već sada, a uskoro zasigurno još više, treba uzeti s najvećim respektom. Rio je u trećoj generaciji predstavljen početkom ožujka prošle godine na salonu u Ženevi, a u prodajnim je salonima od prošlog ljeta. Toliko je poboljšan u usporedbi s prethodnikom predstavljenim 2005., da ih je teško uspoređivati. Rastegnut je sa 399 na 404,5, proširen sa 169,5 na 172 i snižen sa 147 na 145,5 centimetara. To pokazuje prostranost i dinamičnost. Najviše je povećan međuosovinski razmak, sa 250 na 257 cm. Nakon Clija sa 257,5, Rio nudi najviše u klasi - gotovo kao Golf, A3 i Octavia sa 257,8 cm. Korejski su dizajneri očito pronašli pravu stilsku nit te se za svaki njihov novitet proteklih godina može navesti dosta lijepih atributa. Rio izgleda kao premosnica između malog Picanta i monovolumena niže klase - Venga. Tko bi donedavno rekao da će Kijini modeli postati mjerilo u svojim klasama?!


Novi je Rio privlačan i dinamičan, a svaki detalj pokazuje visoku kvalitetu i preciznost izrade. Pravi je odlikaš niže klase

Na test smo dobili osnovnu benzinsku verziju, obujma 1248 ccm i snage 85 KS, sa 5-stupanjskim mjenjačem. U ponudi je i 1.4 sa 109 KS, sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem i automatskim s četiri stupnja, ali već osnovna je ponuda prava mjera. To vrijedi i za treći po redu (od pet) paket opreme Urban, koji uključuje automatsku klimu, kožom obložen upravljač i ručicu mjenjača, komande audio uređaja na volanu i aluminijske naplatke. No, dovoljno, sve bitno, nudi i osnovni paket Active, koji neugodno visoku cijenu od 12.500 eura spušta na nešto manje neugodnu od 11.350 eura. To bi mogao biti problem, jer Kia Rio jest odlikaš, a toliko i košta. Doduše, uz to ide i rekordna garancija od sedam godina ili 150.000 km, što je za svaku pohvalu, ali neki u tome vide i ‘navlakušu’ na papreno skupe servise u ovlaštenoj mreži. Nedavno je dobila dvije titule u izborima za najbolji auto u Hrvatskoj - HR auto 2012., po odabiru žirija automobilskih novinara, te Croauto’12, u anketi čitatelja Auto kluba. Zasluženo? Da, što je potvrdio i sedmodnevni test Autoportala.


Međuosovinski razmak od 257 i širina od 172 cm zaslužni su što Rio na prednjim i stražnjim sjedalima pruža komfor gotovo kao u kompaktu

Sve je izrađeno precizno i solidno, a i kvaliteta materijala je OK. Komande su pregledne, s čistom grafikom (to je donedavno bio problem korejskih modela) te jedino nedostaje pokazivač temperature rashladne tekućine. Korejski su stručnjaci očito potpuno uvjereni u pouzdanost motora te smatraju da to nije nužno. Za upravljačem se sjedi ugodno, a sve proporcije i položaj komandi dobro su odmjereni. Podešavanje volana i sjedala po visini omogućava vozačima svih uzrasta da pronađu povoljan položaj. Komande su precizne i sve bi bilo besprijekorno, da nije bilo problema s ubacivanjem u rikverc. To je očito posljedica uhodavanja prve serije te smo se brzo navikli na rutinu ubacivanja ručice mjenjača u hod unatrag, po redoslijedu: četvrta - treća - rikverc. Nakon nekog vremena to će se vjerojatno samo uštimati. Lijepo se sjedi na prednjim i stražnjim sjedalima, mjesta ima i za pet osoba a i prtljažnik od 288 litara je OK. Zbog toga je Rio dobro prilagođen i obiteljskoj namjeni.


Imponira solidnost, uz ukupnu masu veću od 1,1 tone. Vrata se zatvaraju uvjerljivim ‘bup’, što je donedavno krasilo samo njemačke aute

Uvjerljivost korejske izvedbe jasno se uočava već pokretanjem motora. Radi uzorno uglađeno i tiho, premda se bregasta vratila pokreću lancem, a ne zupčastim remenom (to je dodatno jamstvo pouzdanosti). Podešavanje faze usisnih ventila zaslužno je što motor dobro vuče već od niskih okretaja, premda najveći okretni moment od 121 Nm oslobađa pri 4000/min. Benzinac sa 85 KS, uz potporu dobro stupnjevanog mjenjača s pet brzina, vuče taman po mjeri. Ubrzanje do stotke od 13,1 sekundu i špica od 172 km/h nisu sportski rezultati, ali puna su šaka brade za većinu naših vozača. Sjećam se, početkom 70-ih je najsnažnija Opel Manta 1.9 SR sa 90 KS (bile su i verzije 1.6 sa 68 KS i 1.6 S sa 80 KS) do stotke sprintala u 13 sekundi i postizala 170 km/h - tada je to bilo sportski! Motoru i mjenjaču dobro pomaže kvalitetno podvozje te se lako, uz potpunu kontrolu i sigurnost, može voziti u visokom ritmu. Motor se tome ne opire, jer rado prima gas i ide u visoke okretaje. Jasno, na niskim okretajima ne mogu se očekivati čuda i, ako se želi voziti temperamentno, motor treba vrtjeti barem do 5000/min.


Rio je osvojio pet zvjezdica po Euro-NCAP testu, ima šest zračnih jastuka i, kao jedini u klasi, serijski ESP i automatsko paljenje žmigavaca kod naglog kočenja

Tek tada postaje glasniji te do 6500/min, kad se uključuje limitator, pruža i dozu užitka. Upravljač je precizan i dovoljno osjećajan, za razliku od, primjerice, onog u Puntu Evo, koji također ima električni servouređaj, a osjećaj upravljanja pomalo je umjetan. Rio je stabilan, okretan i neutralan, odnosno teško ga je izbaciti iz ravnoteže. Tek kod pretjerivanja potrebno je blago dodavati upravljač, a stražnji je dio discipliniran i kod sportskih manevara. Osjeća se da je prilagođen i moćnijim motorima. Visokoj sigurnosti doprinose i snažne kočnice s četiri diska, koje se mogu precizno dozirati. U normalnoj vožnji Rio lijepo ide kad se okretaji drže između 2000 i 4000/min te se tada dobiva dobar kompromis dobrih performansi i niske potrošnje, uz tih i uglađen rad motora. Dovoljno je elastičan da se može voziti bez čestog šaltanja. Sve to doprinosi i povoljnoj potrošnji, koja je na testu iznosila 6,9 litara, a u normalnoj je vožnji prosjek lako spustiti i ispod šest litara na 100 km. Ima li novi Rio mana? Ako se ne cjepidlači, osim visoke cijene i šaltanja u rikverc, vjerujte, nema. Ukratko, ocjena - pet.

dr. Željko Marušić


Pored benzinskih verzija u ponudi su i štedljivi dizelaši - trocilindarski 1.1 CRDi sa 75 KS i četverocilindarski 1.4 CRDi sa 90 KS, čiji je jedini problem visoka cijena

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, ugrađen sprijeda poprečno, 2 bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od sivog lijeva
Obujam: 1248 ccm
Provrt x hod: 71 x 78,8 mm
Kompresija: 10,5:1
Snaga: 62,5 kW/85 KS pri 6000/min
Moment: 121 Nm pri 4000/min
Mjenjač: ručni, 5 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan McPherson, straga polukrut s vodilicama
Kočnice: sprijeda: samoventilirani diskovi 255 mm, straga: diskovi 240 mm, ABS, ESP
Gume: 185/65 R 15 (alu naplaci)
Dimenzije: 404,5 x 172 x 145,5 cm
Međuosovinski razmak: 257 cm
Krug okretanja:10,5 m
Prtljažnik: 288 - 923 l
Spremnik goriva: 35 l
Masa/nosivost: 1120/480 kg
Najveća brzina: 172 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 13,1 s
Potrošnja: 6,0/4,3/5,0 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,9 l/100 km
Cijena: 12.500 EUR (s akcijskim popustom)




CHR



Vulkal gume