25.9.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation, prvi njemački 'francuz'

Spretan crossover na granici B i C segmenta, blizanac Citroëna C3 Aircross, prostran je i praktičan, a zbog nevelike mase sa 130 KS muški praši i troši šest do sedam litara

O dizajnu se može pričati, ali novi Opelov adut, Crossland X, izgleda spretno i funkcionalno. Riječ je o crossoveru na granici B i C-segmenta, koji u mirovinu šalje komfornu, ali nespretnu i tešku Merivu, kompaktni MPV sa 'samoubilačkim' stražnjim vratima u kontra smjeru. To je i prvi model iz Rüsselsheima prezentiran nakon što je kultni njemački brend došao 'pod kapu' francuskog PSA. Zanimljivo, a moglo bi biti i uspješno. Gabarita 4212 x 1765 x 1590 mm po našim je mjerilima pošten kompakt, na skraćenoj platformi EMP2, koju koristi 235 mm duži Peugeot 3008.

Opelov stil dobro se uklopio u 'francusku školu', sjedi se blago povišeno, neočekivano komforno za auto dugačak 4,2 m. Funkcionalnost naglašava i prtljažnik od 410 do 1255 litara, čiju iskoristivost povećava mogućnost uzdužnog pomicanja stražnjih sjedala. Da, to je u osnovi francuski proizvod, a kultni njemački brend Opel je odnedavno u vlasništvu francuskog koncerna PSA.  To ima dobre, ali i loše strane. Isti motori koncerna Volkswagen, TSI i TDI, ugrađuju se u Audije, Volkswagene, Seate i Škode, ali barem svaki ima poklopac sa svojom značkom.

Kad se digne hauba, 3-cilindarski turbobenzinac 1.2/130 KS s direktnim ubrizgavanjem nema nikakvu oznaku. Ali, na metalnom oklopu elektroničkog modula su znakovi Peugeot i Citroën. Nigdje Opelove 'munje'! Dobro, ne treba cjepidlačiti, jer ionako je na djelu 'veliko ujedinjavanje', Opel Crossland X, crossover na granici B i C segmenta, blizanac je Citroëna C3 Aircross. A oba su umanjenice Peugeota 3008, aktualnog 'Europskog auta godine'. Budućnost pripada crossoverima, to je više nego jasno, a ceh su platili monovolumeni.

Lijepo skrojen crossover (ne može se koristiti epitet 'ljepotan' kao za Peugeot 3008) uvjerljivost potvrđuje koeficijentom otpora zraka od 0,30, pohvalan za nevelik crossover. Doprinosi štedljivosti i performansama (brzini od čak 206 km/h). Prostranost, pogotovo straga, zahvaljuje širini 176,5, visini 159 i međuosnom razmaku 260,4 cm. Uz prostranu i prilagodljivu unutrašnjost (stražnja se sjedala odvojeno mogu pomicati za 15 cm), nudi solidan prtljažnik od 410 do 1255 litara. Lako je kombinirati putnički i prtljažni prostor.

Bogato opremljen, s naprednim, poletnim i štedljivim turbobenzincem dobar je izbor. Trocilindraš obujma 1199 ccm precizno je izbalansiran i prigušen te se rado vrti. Pomaže mu razmjerno mala masa automobila (1199 kg) i povoljna aerodinamika. Najveća brzina od 206 km/h i ubrzanje do stotke za 9,1 izvrsne su performanse za crossoverski stil. Pet plus! Motor zbilja 'puca od snage', pogotovo kad okretaji prijeđu 3000/min, a pomaže mu mjenjač sa šest stupnjeva, s prednja dva kratka stupnja, za poletna startna ubrzanja, i dugim šestim, za vožnju na autocesti u visokom ritmu.

A najveći okretni moment od 230 Nm pri samo 1750/min daje mu dovoljno siline od niskih okretaja. Uz sve to, i usprkos povišenoj izvedbi, stabilan je i dobro leži. Sigurno 'napada' zavoje i lako se kontrolira, a pomaže i solidna rezerva snage motora za 'izvlačenje' iz zavoja. Dakle, najsnažniji Opel Crossland X temperamentan je i funkcionalan obiteljski auto, koji, obzirom na sve što nudi, nije skup.

Dobro, opremom nabijeni testni model stoji 176.120 kn, što nimalo nije povoljno, ali bez doplata (ništa bitno ne fali), cijena se spušta na korektnih 141.983 kn. Ponuda počinje sa 117.500 kn, za osnovnog benzinca sa 82 KS, što je za one koji ne prelaze više od 15.000 km sasvim isplativo. 'Best buy' je ipak početni dizelaš sa 99 KS, provjereni PSA-ov 1.6 HDi, za 134.528 kn.

POGON
Motor: turbobenzinski, 3 cil., DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od alu lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1199 ccm
Provrt x hod: 75 x 90,5 mm
Kompresija: 10,5:1
Snaga: 96 kW (130 KS) pri 5500/min
Moment: 230 Nm pri 1750/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: crossover C-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4212 x 1765 x 1605  mm
Međuosni razmak: 2604 mm
Cd: 0,30
Krug okretanja: 11,2 m
Masa/nosivost: 1199/491 kg
Prtljažnik: 410 -1255 l
Spremnik: 53 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 272 mm/262 mm
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski
Gume: 215/50 R 17

PERFORMANSE
Brzina: 206 km/h
0-100 km/h: 9,1 s
Potrošnja (EU):; 5,9/4,7/5,1 l/100 km
Na testu: 6,9 l/100 km
CO2: 116 g/km

CIJENA
Testni model: 176.120 kn (23.704 eura)
Bez doplata: 141.983 kn (19.109 eura)
Osnovni benzinac: 117.500 (15.814 eura), 1.2 Enjoy, 82 KS
Osnovni dizelaš: 134.528 kn (18.106 eura), 1.6 DT Enjoy, 99 KS

+ dizajn i izvedba
+ oprema i komfor
+ performanse i potrošnja
- 4x4 nije u opciji






Cindrić



Vulkal gume