10.3.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

In memoriam: John Surtees (1934. - 2017.), sjajni britanski vozač utrka

Velikan i na dva i na četiri kotača

John Surtees, jedan je od najvećih vozača utrka svih vremena, preminuo je danas u londonskoj bolnici St. George u dobi od 83 godine. U veljači je u teškom stanju primljen u bolnicu te je preminuo od posljedica zatajenja dišnih puteva, nakon kraćeg boravka na intenzivnoj njezi. Za njim su ostali supruga Jane i kćerke Leonora i Edwina, koje su do zadnjeg trena bile s njim u bolnici.



Surtees je jedno od najvećih imena motociklističkih utrka svih vremena, a vrlo bi vjerojatno bio smatran i najvećim da nije zarana prešao u svijet automobilizma. U svoje vrijeme Surtees je bio zamalo pa nepobjediv: za MV Agustu je tijekom 1958. i 1959. nastupio na ukupno 42 utrke, od čega je pobijedio u njih 39! Skor u prvenstvu mu je tek nešto slabiji, od 1952. do1960. 38 pobjeda u 51 nastupu. Već je 1956. osvojio prvu titulu u klasi do 500 ccm, a 1958., 1959. i 1960.  okitio se duplim krunama u kategorijama do 350 i 500 ccm. Kada se našao u Ken Tyrrellovom Cooperu na startu utrke Formule Junior u Goodwoodu 1960., Surtees je po prvi puta u životu došao u situaciju da bude na nekoj auto utrci od početka do kraja - i to u kokpitu! Stigao je drugi. Iza Jima Clarka, jednog od najboljih vozača u povijesti. Četiri utrke kasnije već se našao u formuli 1, a već 1964. osvojio je i titulu prvaka svijeta za Ferrari, kao do danas jedini koji je stigao do samog vrha u oba sporta. 


Vrlo vjerojatno bi titulu osvojio i 1967., ali u pola sezone napustio je Ferrari, umoran od stalnih svađa s vođom momčadi Dragonijem i razvojnim vozačem Parkesom. Enzo i on razišli su se kao prijatelji, uz legendarne Ferrarijeve riječi: 'John, moramo zauvijek pamtiti dobra vremena, a zaboraviti greške.' Odlazak iz Ferrarija nije bio kraj velike priče Johna Surteesa, u Formuli 1 je još pobjeđivao s Cooper-Maseratijem i Hondom. Potom je dugi niz godina vodio vlastitu momčad, vrlo uspješnu u nižim formulama, nešto manje u F1, a od 1960. do 1972. ostvario je 6 F1 pobjeda, 8 pole positiona i 11 najbržih krugova. Do duboke je starosti nastavio biti vrlo aktivan, nerijetko testirajući rijetke oldtimere za specijalizirane engleske časopise i nastupajući na ponekoj utrci istih. Nakon njega još je nekolicina vrhunskih motociklista okušala sreću na četiri kotača, no nitko se nije ni približio njegovim uspjesima. Nažalost, 2009. je Veliki John doživio osobnu tragediju, kada je njegov sin i, vjerovao je, nasljednik Henry poginuo na utrci Formule 2 u Brands Hatchu.


(dmj)







Cindrić



Vulkal gume