JEDINSTVENA BEOGRADSKA RIZNICA ZNANJA O POVIJESTI AUTOMOBILA

Skup tradicionalno svakog travnja organiziraju srpski povjesničari automobilizma - jedinstveni je događaj u ovom dijelu Europe

Objavljeno: 22.04.2013 - 15:00 Kratki link na ovaj članak: Error: Rate limit exceeded - please wait 1 minute before shortening further URLs.

Svakog travnja beogradski Saobraćajni fakultet postaje središnje mjesto okupljanja tamošnje oldtimer scene, a zadnjih godina sve je više gostiju i iz drugih zemalja u regiji. Razlog popularnosti ovog skupa vrlo je jednostavan: riječ je o događanju suštinski drukčijem od svih ostalih oldtajmerskih skupova na prostoru jugoistočne Europe. Tradicionalno, sadržaji koji se nude na susretima svode se na jelo i piće, nešto malo vožnje, ako baš mora, a na vrlo rijetkim, gotovo bismo rekli avangardnim skupovima zasvira i nekakav bend, ili možda upriliče kakvu izložbu fotografija ili modela, koju raspreme nakon nekoliko sati.


Gosti iz Bugarske svake godine dovezu zanimljive i rijetke automobile, ovog je puta pažnju ponajviše privlačio FSO Warszawa, poljska izvedenica ruske Pobede

Skup srpskog Udruženja istoričara automobilizma nije takav. Vozila su izložena na platou fakulteta nekoliko sati (nažalost, ove je godine zbog kiše bilo dosta otkaza u zadnji tren) i posjetitelji ih mogu razgledati, baš kao na svakom drugom skupu starih vozila, no tu prestaju sličnosti. Središnji sadržaj dana ne održava se ondje, nego u velikoj i svake godine sve tješnjoj sveučilišnoj predavaonici. Ondje se tijekom nešto više od sat vremena odvija program radi kojeg vrijedi potegnuti do Beograda, niska predavanja članova UIA i gostiju na teme vezane za lokalnu i regionalnu povijest automobila, sažeta, ali izuzetno poučna i temeljita izlaganja koja pratite bez daha i pitate se odakle su samo uspjeli izvući te podatke i fotografije.


Ljubaznošću Peugeota otputili smo se na ovaj skup novim modelom 301, uguravši se u društvo Buicka, Opela i BMW-a tijekom posjeta Muzeju zrakoplovstva na Surčinu

Ovogodišnji se skup održao 13. travnja. Prvo je Vladimir Veselinović  ispričao povijest automobila u vojsci Kraljevine Srbije, vodeći nas kroz balkanske i svjetski rat, kamione, sanitetska vozila... Potom nas je predsjednik UIA Nebojša Đorđević oduševio pričom o utrkama u Jugoslaviji nakon drugog svjetskog rata i ulogom specijalnih izvedenica Fiata 1100 u njima.  Možda i najfascinantnije predavanje dana opisalo je dizajnerski opus Stevana Mihajlovića, čiji su futuristički autobusi iz pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća nerijetko rađeni i u karoserijskim radionicama u Zagrebu i Splitu, a održao ga je Miroslav Milutinović.


Slijed šest predavanja o povijesti automobilizma središnji je i najzanimljiviji dio ovog okupljanja, uvijek iznova oduševljavajući zanimljivim i detaljno obrađenim temama

Čuveni mađarski povjesničar automobilizma Pal Negyesi ispričao je fascinantnu priču o Maseratiju s brojem šasije #3015, od dolaska u Mađarsku tridesetih do današnjih dana. Aleksandar Zajc pozabavio se omiljenom temom gradskog prijevoza, autobusima britanske marke Leyland koji su dobivali karoserijsku nadgradnju u beogradskoj tvornici Ikarus. Šećer na kraju bilo je predavanje Aleksandra Vidojkovića o prvom posebnom modelu iz Kragujevca, putničkom automobilu Zastava 1400 BJ. Usprkos velikom povjesnom značaju modela, koji će se uskoro u omjeru 1/43 pojaviti i na našim novinskim kioscima u okviru De Agostinijeve serije 'Legendarni automobili', čini se da ni u kojoj od zemalja nastalih raspadom bivše države ne postoji neki restaurirani i vozni primjerak ovog automobila.


Jedna od premijera ovogodišnjeg skupa bila je i svježe restaurirana Chapronova kabrioletska izvedenica kultnog Citroëna DS, rijedak i vrijedan model

Ovaj skup svojom iznimnom koncepcijom i vrhunskim predavanjima svakako zaslužuje da ga se prekopira i kod nas, recimo u Tehničkom muzeju ili budućem muzeju automobila Ferdinand Budicki. Nažalost, prilično je upitno možemo li skupiti dostatnu količinu kvalitetnih predavača i tema, posebice spram visokih standarda koje postavljaju članovi UIA, no svakako vrijedi pokušati organizirati takvo što. Upravo je to ključni korak prema podizanju razine ozbiljnosti scene i svjesti o potrebi proučavanja naše tehničke baštine.

(dmj)

Galerija slika

{image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title} {image_title}
 

Vezane vijesti

 

Top vijesti

NOVITETI AUTOSALONA U NEW YORKU Više od 50 noviteta, svjetskih premijera i predstavljanja novih tehnologija
SVJETSKA PREMIJERA: MERCEDES S63 AMG COUPE Nasljednik CL-a do stotke će za manje od četiri sekunde zahvaljujući pogonu na sva četiri i 577 KS
AUDI A3 SVJETSKI JE AUTOMOBIL GODINE Mercedes S-klasa najbolja je u kategoriji luksuznih automobila
FORD PREDSTAVIO POSEBAN MUSTANG ZA 50. ROĐENDAN Proizvedeno će ih biti 1964, kako bi se obilježila godina proizvodnje prvog Mustanga
PREDSTAVLJEN ŠKODIN KONCEPT CITIJET Gradski mališan pretvoren u atraktivan sportski kabriolet
 

Najnoviji članci

NOVITETI AUTOSALONA U NEW YORKU Više od 50 noviteta, svjetskih premijera i predstavljanja novih tehnologija
SVJETSKA PREMIJERA: MERCEDES S63 AMG COUPE Nasljednik CL-a do stotke će za manje od četiri sekunde zahvaljujući pogonu na sva četiri i 577 KS
FIAT ŽELI MASERATI UČINITI TALIJANSKIM PORSCHEOM Talijanski luksuzni brend prodavat će 50.000 automobila godišnje
STIŽE JOŠ EKSTREMNIJI GOLF Koncept Golf R 400 'zvijer' je od 400 konja
AUDI A3 SVJETSKI JE AUTOMOBIL GODINE Mercedes S-klasa najbolja je u kategoriji luksuznih automobila
 

Najnoviji članci - Novosti

NOVITETI AUTOSALONA U NEW YORKU Više od 50 noviteta, svjetskih premijera i predstavljanja novih tehnologija
SVJETSKA PREMIJERA: MERCEDES S63 AMG COUPE Nasljednik CL-a do stotke će za manje od četiri sekunde zahvaljujući pogonu na sva četiri i 577 KS
FIAT ŽELI MASERATI UČINITI TALIJANSKIM PORSCHEOM Talijanski luksuzni brend prodavat će 50.000 automobila godišnje
STIŽE JOŠ EKSTREMNIJI GOLF Koncept Golf R 400 'zvijer' je od 400 konja
AUDI A3 SVJETSKI JE AUTOMOBIL GODINE Mercedes S-klasa najbolja je u kategoriji luksuznih automobila
 


alfisti.hr