17.11.2017. Autor: Dino Milić Jakovlić

100 godina: Lincoln (1917. - danas)

Osobna osveta prerasla je u legendu koja do danas stoji uz bok Cadillacu

Postoje određene nedoumice oko toga bismo li, zapravo, ove godine trebali proslaviti stotu obljetnicu uz Cadillac najprestižnije američke marke, a vežu se upravo za njihovu isprepletenu povijest. Mnogi smatraju da bi kao početak priče zapravo trebalo uzeti 1922., kada je korporacija Ford kupila tog posrnulog proizvođača luksuznih automobila, koji je netom prije toga proglasio stečaj.

No nema sumnje da je Lincoln počeo s radom 1917., premda je do trenutka preuzimanja zapravo proizveo vrlo malo automobila, ne etabliravši se na tržištu. Ipak, Henryju Fordu to je bila prilika za svojevrsnu osobnu osvetu prema Henryju Lelandu, još jednom od velikih pionira američke automobilske industrije. Upravo je Leland dvadesetak godina ranije bio na čelu grupe investitora koja je preuzela Henry Ford Company, otjerala Forda iz nje i preimenovala je u Cadillac.

Nakon što je Leland morao otići iz Cadillaca, odnosno General Motorsa, zbog sukoba s Williamom C. Durantom (uvjerenim pacifistom) oko toga treba li se GM u ratu angažirati u ratnoj industriji ili ne, osnovao je Lincoln. Po preuzimanju od strane Forda Leland se naivno nadao da će zadržati određenu autonomiju u upravljanju tvrtkom, no nakon samo četiri mjeseca shvatio je da nije tako, pa su i on i sin Wilfred napustili tvrtku. Nije bilo razloga da tvrtka preživi stečaj , no tvrdoglavost i sujeta Henryja Forda omogućili su joj drugu priliku, koja je i više nego dobro iskorištena.

Bilo to zbog osvetoljubivosti ili ne, dugoročno se pokazalo kao najbolje rješenje i 95 godina kasnije brend još uvijek postoji, bez ikakvih najava posustajanja ili gašenja. S Lincolnom je Ford dobio ono što mu je ranije nedostajalo, ozbiljnu mogućnost za nastup u luksuznom segmentu tržišta. Ranije su u nekoliko navrata pokušavali s luksuznim automobilima, no oni su redom propadali, jer imućni kupci naprosto nisu željeli voziti automobil koji se zove Ford.

S novim, prestižnim i zvučnim imenom tih problema više nije bilo i već se tijekom 1920-ih razvila snažna borba s Cadillacom (ali i danas odavno ugaslim markama poput Packarda, Duesenberga, Marmona, Pierce-Arrowa ili Peerlessa) za prevlast na američkom tržištu luksuznih automobila, uz prednost široke prodajne mreže Forda. Zanimljivo, dosta je dugo zadržana mehanika iz vremena prije akvizicije, samo uz dodavanje novih karoserijskih oblika.

Tehnički konzervativan čak i u trenutku nastanka, Lincoln serije L ipak je opstao od 1917. do 1930. V8 motor je s 5863 ccm narastao na 6305, a snaga s 81 na 90 KS. Isprva je imao kočnice samo straga, potom su 1923. prednje ponuđene kao opcija na policijskim primjercima, a od 1927. i na ostalima. Ukupno ih je proizvedeno više od 65.000. Počinju ih koristiti i svjetski vladari, uključujući i Karađorđeviće.