11.11.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

11. studenoga 1989. Ford postao većinski vlasnik Jaguara

Tijekom gotovo dva desetljeća u Fordovom vlasništvu tvrtka nije donosila profit, ali je izvrsno reorganizirana te je kvalitetom i koncepcijom odskočila s dna je premium segmenta, što je omogućilo da se 2008. dobro proda indijskom koncernu Tata...

Jaguar je nesumnjivo jedna od najpoznatijih i najuglednijih, ali i rijetkih preživjelih britanskih marki. Iako su automobili ove marke od samih početaka između dva rata pa sve do današnjih dana nepogrešivo spajali sportsko i elegantno, vlasnička je povijest tvrtke mnogo neuravnoteženija. 

U međuraću je bila tehnološki vezana za kompaniju Standard, no praktički je ostala neovisna sve do sredine 1960-ih, kada ju je vlasnik Sir William Lyons dobrovoljno udružio s nizom proizvođača profanijih automobila u korporaciju koja je mijenjala imena, ali je najviše zapamćena kao British Leyland

To je razdoblje drastično srozalo reputaciju tvrtke, no ipak je, za razliku od drugih, opstala, kao izdvojen poslovni subjekt kojeg je početkom osamdesetih vlada Margaret Thatcher dala privatizirati. Bez zaleđa velikog, financijski moćnog vlasnika i s vrlo zastarjelom gamom modela (novi XJ40 malo je tko shvatio kao uistinu veliku novost, uglavnom ga se i danas pogrešno doživljava samo kao redizajn ranije serije XJ), nije se činilo da je pred Jaguarom svijetla budućnost.

Spasitelj se pojavio 1989. u vidu Forda, koji je u tom razdoblju sprovodio strateške akvizicije luksuznih europskih marki s ciljem stvaranja prestižne divizije unutar korporacije. Jaguaru, koji je od malih dioničara u cijelosti otkupljen do proljeća 1990., su priključeni Volvo i Aston Martin


Pomalo iznenađujuće, proteći će čak puno desetljeće do izbacivanja modela S-Type i X-Type, koji će osigurati Jaguaru osjetno veće prodane brojke. 

Nažalost, početkom novog tisućljeća izgubljen je kompas, utrošeno je mnogo novca na neuspješan i nepotreban ulazak u Formulu 1, borba s njemačkim konkurentima u profitabilnom SUV segmentu prepuštena je sestrinskom Land Roveru. 

Potom su obje vrtke 2008. prodane indijskoj korporaciji Tata, u sklopu rezanja troškova. 






Mazda


Gulf

Tembo