16.6.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

16. lipnja 1903. osnovan Ford Motor Company, tvrtka koja je promijenila tijek automobilske povijesti

Prije točno 116 godina, u Dearbornu, predgrađu Detroita (Michigan), Henry Ford je pokrenuo svoju drugu tvrtku, koja će se proslaviti Modelom T (1908. - 1927.), proizvedenim u 15.007.033 primjeraka

Henry Ford (1863. - 1947.), najpoznatiji konstruktor i proizvođač automobila u povijesti, prvi je Quadricycle napravio 1896. Tada je naučio prvu lekciju, trebajući razbiti vrata radionice, kako bi ga izveo vani. 

Drugu je naučio 10. listopada 1901., pobjedom u autoutrci u Grosse Pointe, obalnom dijelu Detroita. Shvatio je da samo najbolji grabe uspjeh i slavu. Treću, možda najvažniju spoznao je 2. studenog 1901., osnivanjem Henry Ford Company. 

Naime, nije se dobro osigurao, pa su ga dioničari istisnuli te 22. kolovoza 1902. osnovali Cadillac Motor Company. Te je godine sa skupinom investitora proizveo model 999, s drvenom šasijom i 4-cilindrašem obujma 18,9 litara i snage 70 KS, kojim 12. siječnja 1904. na zaleđenom jezeru St. Clair postigao brzinu od 147,05 km/h. 

Bio je to apsolutni brzinski rekord (oborio ga je 31. ožujka 1904. Francuz Louis Rigolly, sa 152,5 km/h).


Prvi logo tvrtke Ford Motor Company iz 1903.

U međuvremenu, na današnji dan, prije točno 116 godina, u Dearbornu, predgrađu Detroita (Michigan), osnovao je Ford Motor Company. Pet tjedana kasnije, 23. srpnja 1903. isporučuje prvi automobil marke Ford. 

Dr. Ernst Pfenning iz Chicaga naručio ga je samo osam dana ranije, a proizveden je u iznajmljenoj drvenoj tvornici na Mack Avenue u Detroitu. Henry Ford konačno je napravio uspješan model te će Ford Motor Company uspjeti i etablirati se na tržištu. 


Henry Ford za volanom prvog Ford Model A iz 1903. 

Za 850 dolara Dr. Pfenning je dobio Model A (ne miješati s istoimenim automobilom iz 1927.) sa za ono vrijeme iznimno jakim 2-cilindarskim bokserom od 8 KS. 

Glavni konstruktor bio je Childe Harold Wills, koji će to biti i na slavnom Modelu T. Do kraja 1903. Ford je prodao čak 215 primjeraka. No pravu će automobilsku povijest Henry Ford početi pisati 12. kolovoza 1908.,  kad je napravljen Ford Model T. 

Do 12. svibnja 1927. proizveden je u 15.007.033 primjerka te je do 17. veljače 1972., kad ga je pretekla Volkswagen Buba, bio automobil s najvećom nakladom u povijesti.


Ford Model T je motorizirao SAD i pokrenuo automobilsku revoluciju

Ford je 1932. proizveo Model A, prvi visokoserijski, povoljan auto s motorom V8,te postaje neprikosnoveni član detroitskog Bid Three (General Motors, Ford, Chrysler). 

Ostalo je povijest, a Ford je i danas među najvećim proizvođačima automobila na svijetu.






Mazda


Gulf

Tembo