1.4.2017. Autor: Željko Marušić

20 godina: Mercedes-Benz A-klase (W168; 1997. - 2004.), genijalni mali-veliki kompakt

Čudo prostranosti u 361 cm, oduševio svijet, a umalo ga ubilo prevrtanje na 'testu izbjegavanja losa'

Prvi mali Mercedes, prvi Mercedes s prednjim pogonom i prvi Mercedes poprečno ugrađenim motorom, A-klasa (W168) predstavljen je početkom ožujka 1997., izazvavši senzaciju na salonu u Ženevi. Kao jučer, sjećam se kad je britanski novinar legao u unutrašnjost pri oborenim svim sjedalima i pričao u kameru. 'Zvijezda je rođena', bio je unisoni zaključak, a tržišna je promocija, najprije na njemačkom tržištu, bila točno prije 20 godina.

Najmanji auto sa srebrnom zvijezdom na nosu predstavljen je 1997. kao svjetsko čudo i najrevolucionarniji auto u povijesti, a u studenome te godine umalo se sve pretvorilo u katastrofu. Na 'testu izbjegavanja losa' švedski se novinar Robert Collin prevrnuo na krov. Pokazale su se pogreške u izvedbi i podešenosti, koje nisu bile teške kako ih se prikazivalo, ali su ipak bile neugodne. No, vratimo se na početak.

'Tajna' nevjerojatne prostranosti 'bumbara' dugog  361, širokog 172 i visokog 159 cm je u monovolumenskoj formi sa 'sendvič' podnicom i posebno konstruiranim motorom klinaste forme, izvedenim tako da zauzima najmanje prostora te da u slučaju sudara padne ispod podnice i tako amortizira udarac. U startu je bio ponuđen u benzinskim verzijama A140 sa 82 KS i A160 sa 102 KS. Naknadno su stigle verzije A190 sa 125 KS i A210 sa 140 KS, te dizelaši A160 CDI sa 60 KS i 75 KS te A170 CDI sa 90 i 95 KS.

Pri redizajnu 2001. dobio je 17 cm produženu izvedbu (278 cm) što je osiguralo kraljevski komfor. Iz te 'rastegnute' A.klase nastala je B-klasa. Od 1997. so 2004. proizvedeno je 1,1 milijun primjeraka. Još uvijek se ne tretira kao oldtimer, ali mu vrijednost blago raste. 






Gulf

Tembo