21.9.2019. Autor: Željko Marušić

21. rujna 1924. puštena u promet Milan-Varese Autostrada, prva autocesta u povijesti

Prvu 'cestu samo za automobile', dužine 43,6 km, na današnji je dan prije 95 godina, u promet pustio talijanski kralj Vittorio Emanuele III, do kraja 1930-ih napravljeno je više od 400 km talijanskih autocesta...

Mnogi smatraju da je prva autocesta na svijetu, dakle prometnica samo za automobile, bio Autobahn Frankfurt - Darmstadt, otvoren 19. svibnja 1935., čija je izgradnja počela 1933.

S jedne je strane to posljedica propagande koja datira još iz toga doba, a s druge, to je, na određeni način, prva 'prava' autocesta, s fizički odvojenim prometnim trakovima za suprotne smjerove.

A kad govorimo o autocesti općenito, kao cesti samo za automobile, odnosno motorna vozila, prva takva prometnica je Milan-Varese Autostrada, dužine 43,6 km, koju je na današnji dan prije 95 godina u promet pustio talijanski kralj Vittorio Emanuele III. 

Nazvana je Autostrada dei Laghi (Cesta jezera), a danas, u sklopu mreže talijanskih autocesta, nosi oznaku A8. No, najzaslužniji za izgradnju je Benito Mussolini, 'il Duce'.

Vođen problematičnom idejom o 'obnovi Rimskog carstva', potakao izgradnju brzih cestovnih prometnica. Uzor mu j bila Via Appia (Apijski put), jedna od 29 velikih vojnih cesta na Apeninskom poluotoku u doba Rimskog carstva, koje su sve polazile iz Rima (odatle poslovica 'Svi putevi vode u Rim...')

Prvu autocestu na svijetu, Autostradu, konstruirao je Ing. Piero Puricelli ('inženjer' je tada bila titula i pisala se ispred imena), bila je široka 11 metara na dionicama bez zaustavnih traka i 14 metara s njima. 


Imala je po dva vozna traka u svakom smjeru, dvostruku središnju liniju, pretežito bila je ravna, minimalni polumjer zavoja bio je 400 m, dakle morali su biti blagi i najveću dozvoljenu kosinu 3 posto. 

Gornji sloj kolnika bio je izrađen od armiranog betona debljine 18 do 20 cm. Ti su standardi kasnije usvojeni i za Autobahn te druge slične prometnice. 

U početku, cesta je imala uglavnom propagandni karakter, jer je od ukupno 84.687 motornih vozila registriranih u Italiji prethodne, 1923. godine, bilo samo 57.000 automobila, 25.000 kamiona i 2685 autobusa. 

Do početka II. svjetskog rata napravljeno je više od 400 km Autostrada, a tek poslije, kad je intenzivirana izgradnja mreže talijanskih autocesta, postale su generator snažnog gospodarskog i turističkog razvitka Italije. 

Na Milan-Varese Autostrada nastavila se najvažnija talijanska autocesta A1, Milano-Rim-Napulj, popularnog naziva Strada del Sole (Cesta sunca)...





Mazda


Gulf

Tembo