11.12.2017. Autor: Dino Milić Jakovlić

90 godina: Ford Model A (1927. - 1932.)

Nasljednik modela T je spasio uspjehom previše uljuljkanog tržišnog lidera

Teško da je ikada i jedan automobil imao težu zadaću od ovoga, kojim je Ford nakon 18 godina mijenjao Model T, najznačajniji i najpopularniji automobil u povijesti. Zapravo su mnogi smatrali da tvrtka, u krhkom financijskom stanju zbog predugog oklijevanja s predstavljanjem novog modela i pretjerane zastarjelosti Modela T, neće preživjeti 1920-e.

Mnogo moderniji nasljednik počeo se prodavati na samom kraju 1927. i pokazao da nije bilo razloga za paniku, do kraja produkcije proizvedeno ih je čak 4.858.644, pokazavši pritom da za tvrtku ima budućnosti i nakon završetka proizvodnje njenog najuspješnijeg modela. Poput Volkswagena s Bubom i u Dearbornu su na kraju skoro postali žrtve uspjeha politike oslanjanja na jedan model, a ovo je bio njihov Golf, uspjeh za opstanak.

Dizajnirao ga je tim na čelu s Edselom Fordom, no u medijima je sve zasluge za izgled, kao i obično, preuzeo otac Henry. Za razliku od Modela T komande i mjenjač smješteni su na danas uobičajen način. Irving Kaufman odao mu je počast popularnom pjesmom 'Henry's Made a Lady Out Of Lizzie' ('Henry je od Lizzie stvorio damu'), koja je naglašavala napredak spram Modela T.

Koncept je klasičan, motor sprijeda, pogon straga. 3.3-litarski redni četverocilindraš razvijao je 40 KS, dostatno za krajnju brzinu od 105 km/h. Na nekim europskim tržištima je iz poreznih razloga ponuđen i s dvolitarskim motorom od samo 28 KS. Mjenjač je imao tri brzine, bio je dug 4191 mm, širok 1702 mm, dok je visina varirala od izvedbe. Uz međuosni razmak od 2629 mm osnovni je model imao masu od 1027 kg.

Četiri tvorničke boje bile su dostupne već od starta, davno su prošla vremena crne uniformiranosti. Svjetski je automobil sastavljan u Kanadi, Argentini, Čileu, Japanu, Njemačkoj, Danskoj, Engleskoj, Irskoj, Francuskoj, Australiji i SSSR-u. Ljubimac farmera pogotovo je postajao u raznim praktičnim izvedenicama s tovarnim prostorom.

Razlikujemo oko 35 karoserijskih inačica, ne računajući unikatne i izvedbe vanjskih karoserista! Postojala je i kamionska izvedba AA. U Americi i ostatku svijeta već je 1932. Model A zamijenjen modernijim Modelom B, koji je danas poznatiji kao V8, premda je motor te konfiguracije isprva bio samo opcija, uz klasični 4-cilindraš iz prethodnika.

Priča o modelu A ipak nije posve završila, u SSSR-u ga je GAZ sklapao čak do 1936. Visoka produkcija, ali i kvaliteta i rano postignut kultni status osigurali su preživljavanje velikog broja primjeraka. Danas je ovo iznimno popularan oldtimer, nekoliko ih je prisutno i na našoj sceni. 12 do 50 tisuća eura cijena je za očuvane primjerke u Europi, no u SAD je izbor mnogo veći, pametnije je primjerak potražiti ondje.

Usto, od 1930-ih naovamo ovaj je model neprikosnoveni broj 1 na listi odabira za prerade, čitav ekstravagantni hot rod pokret, koji se iz Kalifornije raširio svijetom, baziran je na njemu i kasnijem V8. Neki od tih automobila, ovisno o tome tko ih je i kako složio, prava su umjetnička djela, izloženi su u muzejima, a na tržištu vrijede pozamašne iznose.







Gulf

Tembo