1.11.2019. Autor: Željko Marušić

Analiza tragične nesreće u slavonskom mjestu Dragovci

Uzrok je u opako prebrzoj i neprilagođenoj vožnji, možda i distrakciji uslijed konzumiranja/korištenja nedozvoljenih supstanci i mobitela, vožnji u brzom 'lijesu na kotačima', ali ako bi netko zapitao: 'Što to znači cesta s nula zvjezdica za sigurnost po EuroRAP-u?', trebalo bi ga odvesti na poprište ove stravične nesreće i kazati: 'To je to!'

Tragična nesreća, u kojoj su sinoć oko 21:45 u slavonskom mjestu Dragovci kod Nove Gradiške poginuli 21-godišnjak i 18-godišnjak, uzrocima i posljedicama toliko je za naše uvjete tipična i predvidiva, da bi je trebalo uvrstiti u obveznu teorijsku nastavu auto-škola, za polaganje vozačkog ispita. Spojila je gotovo sve rizične i pogibeljne prometne čimbenike u jednu tragičnu nesreću:

• Dogodila se u prvoj (opasnijoj) noći vikenda, na lokalnoj prometnici gdje neodgovorni vozači zlorabe spoznaju da nema radarskih kamera i, u pravilu, terenskih kontrola prometne pozicije.

• Vozili su iznimno prevelikom i neprilagođenom brzinom, brutalno kršeći ograničenje brzine temeljem članka 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, vjerojatno po stavku 3 (... vozač koji se vozilom u naselju kreće brzinom koja je za više od 50 km/h veća od dopuštene...), za što je predviđena kazna od 10.000 do 20.000 kn ili zatvor do 60 dana te članak 51. stavak 1, kazna 500 kn.

• Prethodno opisani prekršaji ukazuje i na mogućnost kršenja Zakona o sigurnosti prometa na cestama i po članku 199. stavak 2 (... vozač  ne smije upravljati vozilom ... ako je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg), odnosno 196. stavak 3 (... ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom). Koliko se o tome radilo, pokazat će istraga.

• Premda je uništen do neprepoznatljivosti, detalji (brzinomjer, glava motora...) otkrivaju da je to Alfa Romeo 156 1.9 JTD, serija 2002. snage 116 KS (85 kW), izvrsnih performansi (10,3 s do stotke, najveća brzina 191 km/h), koji se lako tunira na više od 150 KS (preprogramiranja parametara prednabijanja i ubrizgavanja, protočniji usis i ispuh, sve za 2000 do 2500 kuna). Tada lako postiže više od 220 km/h.

• Razmjere kršenja članaka 51. i 54., uz stupanj uništenja vozila, potvrđuje da je izvorno bila riječ o automobilu vrhunske aktivne sigurnosti, koji je usto imao razmjerno nove zimske gume (po analizi slike). Alfa Romeo 156 je osvojio titulu 'Europskog automobila 1998. godine' uvelike zbog izvrsne stabilnosti, upravljivosti i kočenja, a i zbog toga što je turbodizelski motor 1.9 JTD, izvorno sa 105 KS, 1997. upravo u 156-ici prvi ugradio direktno ubrizgavanje po sustavu Common-rail, što je uvodi na 'vječnu listu' najinovativnijih automobila u povijesti). Brzina je, dakle, bila opaka!

• Nasuprot izvrsnoj aktivnoj sigurnosti (da se nesreća ne dogodi), Alfa Romeo 156 je pokazao skandaloznu, užasnu pasivnu sigurnost (zaštita vozača i putnika kad se nesreća već dogodi) te je, obzirom na performanse, najopasniji 'lijes na kotačima'. No, upravo štednjom na limu (zaštitni kavez, ojačanja, deformacijske zone...), uz ostalo postignute su izvrsne performanse i 'vozačka dinamika'. Alfisti će kazati da je to posljednji Cuore sportivo (tal. Sportsko srce). Pogledajte užas na sljedećem videu:


• Što se automobil pretvoren u neprepoznatljivu hrpu lima i 'kašu' pritom nije zapalio, odmah nam je ukazalo (prije analize po boji brzinomjera i glavi motora) ukazalo da je 99 posto riječ o dizelašu. U takvom stravičnom srazu, benzinski model bi se vjerojatno zapalio.

• Tragičnom ishodu kumovao je udarac u betonski prilaz preko uzdužnih odvodnih kanala, što je, uz armirano-betonske mostiće, također preko uzdužnih odvodnih kanala, jedno od najopasnijih prometnih mjesta. U istom rangu, čak i gori, su armirano betonski i čelični stupovi. Ako bi netko zapitao: 'Što to znači nula zvjezdica za sigurnost ceste po EuroRAP-u?', trebalo bi ga odvesti na poprište ove stravične nesreće i kazati: 'To je to!'. Sigurna cesta oprašta greške vozačima, a ova, ne da ne oprašta, ona masakrira!

Ova stravična nesreće ukazuje na nužnost sljedećih mjera:

1. Povećati izvjesnost kažnjavanja postavljanjem radarskih kamera na svim opasnim dionicama i u naseljima.

2. U noćima i jutrima vikenda posebno nadzirati prometnice kojima se naša mladež vraća s provoda. Akcije usmjeriti i na objekte/lokacije gdje se mladež provodi, a prilagođenim sredstvima i strategijom sumnjiva vozila zaustavljati čim krenu kući s mjesta provoda, prije nego naprave brzinski i ostale prekršaje i dođu u pogibelj.

3. U odgovornost za posljedice alkoholiziranosti vozača uključiti i ugostitelje, do razine gubitka poslovne licence i kaznene odgovornosti, kao u SAD-u i Kanadi.

4. Na sve dionice, poput one u mjestu Dragovci kod Pleternice, treba postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde, a svako buduće postavljanje betonskog prilaza ili armiranobetonskog mostića preko uzdužnih odvodnog kanala uz rub prometnice treba biti moguće jedino napon prometnog elaborata i posebne dozvole.

5. Za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu treba uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez, a ako usto imaju u sustave za upozorenje napuštanja trake i autonomno kočenje - ukinuti. Usto uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje. Na stara, a brza i nesigurna vozila treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje.







Mazda


Gulf

Tembo