31.12.2018. Autor: Željko Marušić

Autoindustrija priprema 48V instalaciju radi smanjenja potrošnje i emisije CO2

Viši napon povećava učinkovitost i znatno smanjuje gubitke te presjek i masu kabela, što je posebno važno u uvjetima povećanja broja i snage električnih potrošača suvremenih gadgeta i infotainmenta

Automobilski stručnjaci pripremaju povišenje napona električne mreže automobila s 12 na 48V, čime će se povećati učinkovitost električnih sustava i smanjiti potrošnja goriva. 

To je posebice važno, jer će do 2020. suvremeni elektronički sustavi udvostručiti potrošnju električne energije. 

Bez tih poboljšanja poništile bi se mjere u smanjenju potrošnje goriva te emisije CO2 i ostalih štetnih plinova. Suvremen automobil ne može ni zamisliti bez sofisticirane elektronike i brojnih elektronskih sustava. 

Elektronika olakšava vožnju, poboljšava performanse, povećava sigurnost i udobnost te omogućuju kontinuirano praćenje rada svih bitnih sustava automobila. 

Zbog toga treba voditi računa o što racionalnijoj potrošnji električne energije, što nije lako, jer se automobili opremaju sa sve većom količinom električnih i elektronskih sustava. 

Do 1990. ukupna angažirana snaga na proizvodnju električne energije u automobilu bila 0,6 do 0,8 kW. Otada raste godišnje za dva do tri posto, te automobili danas angažiraju u prosjeku 2 kW.

Potrošnja električne energije će u sljedećim godinama rasti ubrzano, te će do 2020. porasti na prosječno 4 kW (više od dvostruko). To mnogima ne izgleda puno, no toliko iznosi angažirana snaga za svladavanje svih otpora vožnje pri brzini od 90 km/h.

Povećanjem napona proporcionalno se smanjuje jakost struje, te će se moći ugraditi tanji i lakši kablovi, što će pojednostaviti izvedbu i smanjiti potrošnju goriva. 

Prijelaz na 48-voltnu instalaciju omogućit će bolju energetsku bilancu automobila, dakle dodatno će smanjiti potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. 

Stručnjaci vodećih automobilskih tvrtki najavljuju da će 48-voltni pogon, koji je već prisutan u najnaprednijim hibridnim automobilima, masivnije zaživjeti i u serijskim automobilima već 2021., u početku u verziji 12V - 48V (tehnologija ‘bi-napona’), koja će u prijelaznom razdoblju doprinijeti znatnom smanjenju potrošnje.