29.6.2019. Autor: Željko Marušić

Automatski mjenjač: Prvog je ugradio Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939., ali on u stvari nije bi prvi!

Prvi automatski mjenjač, po principu promjenjivih tarenica uveo je američki Sturtevant daleke 1904., a prvu poluautomatiku ugradio je Ford 1920.

Priča o automatskim mjenjačima počela je ubrzo nakon što su automobili kročili na tržišnu scenu, jer mnogima nije odgovarala obveza izmjene stupnjeva prijenosa ('šaltanje'). 

To je bila (uvelike i ostala) nužnost, zbog nesavršenosti momentne karakteristike motora s unutarnjim izgaranjem (benzinskih i dizelskih), kakve parni i električni motori nemaju.

Prvi automatski mjenjač, po principu promjenjivih tarenica uveo je američki Sturtevant daleke 1904. Prvu poluautomatiku ugradio je Ford 1920., a prvi automatski mjenjač s automatskom spojkom Hydra-Matic uveo je 1939. Oldsmobile Custom 8 Cruiser.

Prvi automatski mjenjač s hidrodinamičkim pretvaračem Dynaflow 1947. je uveo Buick. Nakon pola stoljeća razvojne stanke, 1989. Porsche Carrera 2 uvodi stupnjevit automatski mjenjač sa sekvencijalnim ručnim šaltanjem. 

Sljedeći je korak nastupio 1996., kad BMW M3 promovira koncept automatiziranog ručnog mjenjača. Taj je mjenjač stvorio prvi bitan koncepcijski stup mjenjača DSG.







Mazda


Gulf

Tembo