30.9.2017. Autor: Domagoj Kuna

Automobili s dva motora (1): revolucija ili stranputica?

Koncept udvojenog pogona jednako je zanimljiv i aktualan danas, kao i na početku auto povijesti. Cilj je uvijek bio postići više snage i pogon na sva četiri kotača

Čovjekova je težnja za onim što je brže, više, jače, sasvim prirodno, oduvijek prisutna u automobilizmu. No, što napraviti kada ta težnja udari u zid stvarnosti i učini da najjači motor više nije dovoljno jak, da najveći motor više nije dovoljno velik, da najbrži automobil nije dovoljno brz? Naravno, treba povećati dozu, udvostručiti je. Konstruktori su odavno došli na ideju o ugradnji dva motora u automobil.

Neki su do te ideje došli, poput Byrona Cartera s početka dvadesetog stoljeća, tražeći pouzdanost kroz dva motora koji bi s manje napora pogonili automobil, ili pak služili kao rezerva ako se jedan od motora pokvari. Drugi su, poput Enza Ferrarija u momčadi Alfa Romea, željeli čistu snagu i brzinu. No, to su bile ideje s početka ere automobilizma. U drugoj polovici dvadesetog stoljeća, zahvaljujući razvoju tehnologije automobila, pojavila se potreba za drugačijim načinom iskorištavanja dvostrukog motora.

Citroën 2CV, Austin Mini, Volkswagen Golf, Scirocco, Jetta, Seat Ibiza, automobili su različitih proizvođača, ali jedne iste karakteristike – sve su to automobili konstruirani s motorom naprijed i pogonom na prednje kotače. Takav kompaktan sklop motora, mjenjača i ovjesa pogonskih kotača omogućio je da se cijeli komplet jednostavno preseli na drugi kraj automobila. Korist je bila dvostruka. Ugradnjom dodatnog motora u zadnji kraj automobila povećala se maksimalna snaga, ali, možda još važnije, dodao se i još jedan par pogonskih kotača.

Zahvaljujući automobilima s prednjim pogonom, automobili s pogonom na sve kotače nicali su posvuda. Nezamislivo skupi Audi Quattro i Peugeot 205 T16, trkači Grupe B, sad su dobili oštru konkurenciju u obliku skromnog Volkswagen Golfa s dva motora, ali performansama usporedivima s tim divovima sporta. No, možda je najveći dobitak tu ipak u garažama malih ljudi, entuzijasta. Postalo je jednostavno sagraditi brz automobil. 'Uradi sam' mentalitet američkih natjecatelja na utrkama ubrzanja proširio se čak i do Hrvatske. Suzuki Swift Lovre Badurine s dva motora zaprepastio je trkačku scenu prije desetak godina, baš kao i VW Lupo Petra Biočića nekoliko godina kasnije, s dva V6 motora i sustavom ubrizgavanja dušičnog oksida.

John Cooper zamalo je izgubio život u prometnoj nesreći svojim brzim Twini Minijem, Jan de Rooy je 1988. svojim DAF-om X1, specijalnom kamionu za reli Paris-Dakar s dva ogromna turbo motora,prkosio nedodirljivom Ariju Vatanenu u njegovom Peugeotu 405 T16, a jedan je skromni Britanac dva puta prešao afričke pustinje svojim Citroënom 2CV Sahara, namjerno ne želeći voziti upadljivi Land Rover. Ali sve to pripada prošlosti.

Današnji automobili koji za pogon koriste električnu struju, gotovo u pravilu imaju po dva ili više motora. Električni su motori kao stvoreni za suradnju s nekim drugim, benzinskim, dizelskim ili opet električnim motorom. Najljepše to dokazuje BMW Motorrad koji je ugradnjom drugog, električnog motora u svoj motocikl, uspio smanjiti masu prednjeg kotača, učiniti ga pogonskim i sveukupno unaprijediti sigurnost i udobnost vožnje.







Gulf

Tembo