16.8.2016. Autor: Željko Marušić

Bilo pa prošlo: Baterijsko paljenje benzinskog (otto) motora

Pravilan razmak jamči dobru iskru, malu pouzdanost nadoknađuje jeftino održavanje

Za razliku od dizelaša, kod kojeg se gorivo samo pali ubrizgavanjem u visokostlačeni užareni zrak (700 - 900°C), benzinskom (otto) motoru za paljenje na kraju drugog takta treba 0,2 - 0,5 mJ (milidžula) energije po ciklusu i cilindru. Ostvaruje se preskakanjem iskre među elektrodama svjećica, raspona 0,4 - 0,8 mm. Za to je potreban napon (razlika potencijala) 15.000 - 20.000 V i tu nastaje problem, riješen klasičnim sustavom o kojem je riječ. 

Automobilska instalacija raspolaže istosmjernim naponom od 12 V (stariji 6 V), a takav se ne može transformirati. Stoga je uveden mehanički pulsirajući strujni prekidač ('platinska dugmad' - sloj platine povećava otpornost na iskrenje), koji razlama struju na intervale 12 i 0 V. Nagli porast napona pri spajanju stvara promjenjivo magnetno polje i indukciju kojom napon trenutno poraste ('pik') na 60 V. Tako nastaje 'učinkovita, umjetna' izmjenična struja. 

Kako bi se pojačali efekti za naknadnu transformaciju i umanjilo štetno iskrenje, ugrađen je kondenzator. Česta greška u servisiranju ('štednja') je izmjena platina bez izmjene kondenzatora, što im skraćuje vijek. To je sve niskonaponski krug, a dobivena izmjenična struja se u indukcijskom svitku (bobini) transformira u visokonaponsku 25 - 30 kV. Napon je viši od potrebnog, radi prijenosnih gubitaka u mehaničkom razvodniku paljenja i priključcima kabela, kojima se razvodi na svjećice. 

Mehanička sklopka za prekidanje istosmjerne struje, u svrhu njenog pretvaranja u izmjeničnu (kod invertera se to obavlja elektroničkim prekidačem) podešavala se kalibrirajućim listićima (zvali smo ih 'špijunima') i odvijačem. Platinsku dugmad razdvaja bregasto vratilo razvodnika paljenja, a spaja lisnata opruga. Zazor se podešava kad je bakelitni klizač na vrhu brijega, trakom kalibrirane širine (0,3 - 0,5 mm) te fiksira vijkom. Kut pretpaljenja podešavaju centrifugalni i vakuumski regulatori.

Mehanički prekidač (platinska dugmad)spajanjem i razdvajanjem 12-voltne istosmjerne struje stvara izmjeničnu, koja se u bobini transformira na 25-30.000 V. Kontaktno mehaničko paljenje zamijenjeno je elektroničkim beskontaktnim s davačem impulsa, poluvodičima... Za podešavanje je bio dovoljan klasičan alat, bez skupe opreme za dijagnosticiranje.


PREDNOSTI

+

LAKO I U FUŠU

Bila su to za mnoge 'zlatna vremena', jer se svaki benzinski motor (dizelaši su tada ionako bili rijetkost) lako podešavao

+

NIJE BILO SKUPO

Sklopovi (platinske dugmadi, kondenzator, rotor i razvodna kapa) bili su unificirani za niz modela, stoga i povoljne cijene

+

BEZ IZNENAĐENJA

Na 20.000 km bilo je dobro izmijeniti platine s kondenzatorom, na 50.000 razvodnu kapu i rotor. Nije bilo osjetljivog modula


MANE

-

NEVOLJE S VLAGOM

Ako je razvodnik paljenja bio u prednjem dijelu vozila, lako je dolazio u kontakt s vlagom koja je prekidala visokonaponski krug

-

ŠTELANJE NA 5000 KM

Trošenje bakelitnog klizača smanjivalo je zazor platinskih dugmadi, pa je bilo nužno često podešavanje, radi performansi i potrošnje goriva