23.8.2016. Autor: Željko Marušić

Bilo pa prošlo: OHV razvod - motke guraju viseće ventile u glavi

Popularan prije koncepcije OHC (bregastog vratila u glavi) i zupčastog remena

Europski motor s najvećom 'nakladom' nije Volkswagenov 4-cilindarski zrakom hlađeni 'bokser', nego Renaultov redni 4-cilindraš Cleon-Fonte (1962. - 2004.), proizveden u čak 27.277.306 primjeraka. U (pra)starim modelima 4, 5, 9, 11, 12, 18, 21 i prvom Twingu 'otkriva' ga zveket razvodnog lanca, bez napinjača, koji okreće bregasto vratilo bočno u bloku. Ventile smještene iznad glave aktivira gurajućim motkama i klackalicama. Poznata je kao OHV (overhead valve - ventil iznad glave), što nije najpreciznije, jer to imaju i OHC motori (overhead camshaft - bregasto vratilo iznad glave). 

Stoga je primjerenije, kod nas malo poznato, 'pushrod engine', što Ameri koriste i danas, najčešće u 'mrcinama' V8.  Riječ je o 'izumrlim' OHV izvedbama rednih motora, najčešće 4-cilindarskim, koje su 50-ih, 60-ih te početkom 70-ih bile 'zakon', a posljednje 'prešanje' bilo je 2004., u Dacijinom derivatu Renaulta 12. Kod nas je najpoznatiji motor bio serije Fiat 100, od 633 do 1050 ccm (1955. do 2000.) - u Zastavi 750 imao je 767 ccm, u Autobianchiju A112, Fiatu 127, Unu  i Yugu 45 - 903 ccm. Popularan je bio i Opel OHV (1962. - 1993.), sa 993, 1078 i 1196 ccm, u 'neuništivim' Kadettima te Asconama, Mantama i prvim Corsama. Takav je bio i legendarni Mercedesov dizelaš OM 636. Mana: dug prijenos oscilacijskog pomaka smanjuje preciznost i povećava otpore. OHV razvod s gurajućim motkama patentirao je Buick 1904.

U Oldsmobile Rocket V8 je 1949. ugrađena je prva visokoserijska izvedba motora s visećim ventilima pokretanim gurajućim motkama i klackalicama, u tehničkoj terminologiji poznatiji kao OHV razvod. U često korištenoj izvedbi s bregastim vratilom bočno podignutim od koljenastom prema bregastom vratilu mogao se nositi i s visokim turažama Lančani pogon bregastog vratila bolje je rješenje od početnog zupčanicima, radi smanjenja mase i povišenja pozicije bregastog vratila u svrhu skraćivanja gurajućih motki. 

Time se omogućavaju turaže iznad 6000/min (na slici motor Opel Kadetta A). Ugradnja bregastog vratila, sa zupčaničkim ili lančanim prijenosom, i gurajućim motkama u bočni dio bloka te klackalicama u glavi omogućavaju kompaktnu izvedbu. Zbog održavanja prilagođenog najobičnijim majstorima te pouzdanosti mnogi i danas žale za tim klasičnim rješenjem. Premda se teže nosio s visokim okretajima i češće ga je trebalo podešavati, 'presudila' mu je kompliciranija i skuplja izvedba te veći mehanički i inercijski gubici.

 

PREDNOSTI

+

USPRAVNA

ugradnja omogućena je niskom glavom, dok su uzdužno ugrađeni s OHC razvodom u pravilu trebali biti postavljeni ukoso

+

SERVISERI

vole ovakve motore, jer se sva podešavanja obavljaju jednostavnim alatima, a kvarovi se lako detektiraju i otklanjaju


MANE

-

INERCIJSKE SILE

motki u oscilacijskom kretanju i povećan broj tarnih kontakata smanjuju učinkovitost motora i povećavaju potrošnju goriva