13.3.2011. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Bugatti T57 SC Atlantique: najljepši automobil na svijetu

Žiri dizajnera, konstruktora, povjesničara i ljubitelja izglasao je: ovaj je Bugatti najljepši automobil ikada proizveden...

Ugledni je engleski časopis ‘Classic and Sportscar’ u zanimljivoj anketi prije desetak godina okupio najuglednije svjetske stručnjake s područja automobilizma, pokušavši dati odgovor na vječno pitanje: koji je automobil najljepši? 

Na čuđenje mnogih, iako su Englezi činili većinu u žiriju, konačni pobjednik nije s Otoka (premda je Jaguar E-type drugoplasiran) - prestižnu je nagradu odnio nevjerojatni Bugatti T57 SC Atlantique, automobil koji i danas izaziva jednaku količinu uzdaha kao i u vrijeme premijere na pariškom salonu 1935. 

Razumijevanje ljepote bilo je osnovna karakteristika porodice Bugatti - namještaj djeda Carla i skulpture strica Rembrandta visoko su cijenjeni i danas, te su izvršili nemali utjecaj na Jeana Bugattija, dizajnera ovog coupea. Pridodamo li tome i konstruktorski genij oca Ettorea, jasno je kako je pred nama izuzetan primjerak automobila, najčišći umjetnički objekt na kotačima koji možemo zamisliti.


Obratite pažnju na šesterostruki završetak ispušne cijevi, uspijete li skrenuti pogled s fantastične igre zaobljenih linija prerano preminulog Jeana Bugattija

Na predstavljanju je ovaj model kršten Aerolithe, a zbog zahtjevnih, naglašenih oblina dijelove karoserije nije bilo moguće spojiti na uobičajen način, pa je rješenje potraženo u avioindustriji - spojevi su izvedeni zakovicama, čija je izloženost još naglasila dramatičan vizualni dojam vozila. 

Originalni Aerolithe (poznat i kao Elektron) je nestao za rata, no replika koju je jedan njemački entuzijast napravio prije nekoliko godina dostojan je hommage ovom izgubljenom ljepotanu. Svi su pak potvrđeni serijski primjerci sačuvani, dva u SAD, jedan u Francuskoj. Tako je, samo su tri primjerka proizvedena. 

Serijski su se modeli od prototipa osim imenom razlikovali i po drugačijoj, još ekstravagantnijoj masci hladnjaka, izbočenoj u obliku slova V. Ničega spornog nije bilo do pred nekoliko godina, kada je otkriveno da je, čini se, ipak napravljen i četvrti primjerak, zadnji puta viđen u Bordeauxu 1941. 

Što znači da možda ipak negdje još neotkriven čeka jedan od najvrednijih i najrjeđih automobila na svijetu: prošle je godine jedan od američkih primjeraka (drugi je u kolekciji Ralpha Laurena) promijenio vlasnika za nepotvrđenu, ali gotovo sigurno rekordnu svotu od trideset milijuna dolara, pri čemu neke procjene barataju čak i desetak milijuna dolara većim iznosom. 

Zanimljivo je da je isti automobil već jednom držao titulu najskupljeg automobila na svijetu, kada ga je Peter Williamson kupio za 59.000 dolara... Netko je spomenuo inflaciju?


U društvu jednog od samo nekoliko prirodnih konkurenata s kraja tridesetih, Touringove coupe interpretacije Alfa Romea 8C 2900B

Osim u konstrukcijskim metodama, utjecaj avionske industrije može se uočiti i u dizajnu, napose u rješenju vrata s poluelipsoidnim prozorima, koja se usijecaju duboko u krov kako bi olakšala ulaz. O praktičnosti vožnje vođeno je manje računa - iznad 60 km/h u kabini je nemoguće razgovarati, a ni upravljivost nije na razini ostalih Bugattija iz tog perioda. 

No, performanse jesu: redni osmerocilindrični motor razvija oko 200 KS, ima jedno briježno vratilo u glavi, tri ventila po cilindru i mehanički kompresor. Zapremina je 3257 ccm, a prijenos snage se vrši preko četverostupanjskog mjenjača. 

Službeni podaci nisu nikada objavljeni, no kako je auto težak samo 1360 kg, za vjerovati je da i brzine iznad 200 km/h nisu nedostižne. Možda su najljepšu posvetu ovom remek-djelu ispisali dizajneri Chryslera, predstavivši prije petnaestak godina koncept Atlantic, ideju kako bi ovaj legendarni automobil izgledao da je napravljen uz pomoć suvremene tehnologije. 

Prekrasno, svakako, ali ne tako dobro kao original, vrhunac art deco stila u automobilskom dizajnu i - treba li to uopće ponavljati? - najljepši automobil svih vremena. Službeno.










Gulf

Tembo