25.2.2019. Autor: Željko Marušić

Dobro je znati: Što bi se dogodilo da se u vožnji otkači prikolica od kamiona?

Prikolica bi se odmah ukočila, djelovanjem opružnog akumulatora kočnog učinka! To je vrlo opasna situacija, ali praktički nemoguča, a kad bi se ipak dogodila, samokočni mehanizam s 'tristop-cilindrom' znatno bi smanjio rizik pogibeljnog ishoda

Znate li vic kad Muju zaustavi policajac u kamionu i kaže mu da mu ne radi žmigavac, a on mu odgovori: 'Pusti, bolan, žmigavac, a gdje mi je prikolica?!' Jeste li se zapitali što bi se, hipotetički, dogodilo da se otkači prikolica u vožnji? 

Prvo, to je, praktički nemoguće, jer se spojni mehanizam prikolice s kamionom projektira s faktorom sigurnosti 10. Dakle, da bi se to dogodilo treba ekstremni nemar, a postoji i električna zaštita, koja upozorava da je priključak loše izveden i u slučaju potrebe gasi motor. 

Drugo, kad bi se to ipak dogodilo, prikolica ne bi nekontrolirano nastavila kretnju, nego bi se istog trenutka aktiviralo maksimalno kočenje! Za to je svaka veća prikolica opremljena samokočnim mehanizmom preko opružnog akumulatora kočnog učinka. 

Riječ je o sustavu parkirne kočnice za kamione i tegljače s pneumatskim kočnim sustavom, koji se posebno ugrađuje u vučno vozilo (na pogonskim kotačima), a odvojeno na poluprikolici (na kotačima glavne, stalno opterećene osovine), odnosno na prikolici (na kotačima na stražnjoj osovini, ponekad na obje).

Sustav je u pasivnom stanju maksimalno zakočen, za razliku od mehaničke parkirne kočnice osobnih i lakih gospodarskih vozila s hidrauličkim kočnim sustavom, kod kojih je parkirna kočnica u pasivnom stanju neaktivna. Aktivira se silom ruke, preko ručice i polužnog mehanizma, koji djeluje na sajlu, koja ekscentarskim mehanizmom razdvaja kočne papuče i tlači ih o unutrašnjost kočnog bubnja.

Naime, 'tristop-cilindar' ima dvije komore. U jednoj je zavojita čelična opruga, ugrađena s prednaponom, koja tlači kočne papuče na unutrašnjost kočnog bubnja. 

Princip rada je da energija motora stvara rad koji pomakne oprugu u suprotnom smjeru i deaktivira kočnice. Dakle, ako se nešto pokvari automatski se sve zakoči. Slično funkcionira i sigurnosna kočnica tračničkih vozila.

Motor pokreće zračni kompresor, koji tlači zrak u tlačni akumulator. Kad vozač deaktivira parkirnu kočnicu, zrak iz tlačnog akumulatora uđe u komoru sa suprotne strane od komore s oprugom. 

Tlak zraka pomnožen s površinom membrane stvara silu. Kad tlak u komori tristop cilindra dosegne radnu vrijednost od 8,5 bara, stvori se sila koja nadvlada silu u opruzi (umnožak opružne značajke ‘c’ i progiba opruge), opruga se stlači i kočnica se otpusti. 

Cijelo vrijeme vožnje tlak u komori je 8,5 bara, koji preko membrane drži oprugu stlačenu. Kad vozač aktivira parkirnu kočnicu, aktivira ventil kojim se ispusti zrak iz tračne komore, tlak padne na atmosferski, koji je s obje strane membrane, opruga se istegne i preko poluge pritisne kočne papuče na unutrašnjost bubnja. 

To bi se desilo i u slučaju bilo kojeg kvara. Sustav je vrlo pouzdan, ali problem može biti zbog utjecaja korozije, pa je opruga (obično debljine 10-12 mm) u tristop-cilindru, kod starijih vozila sklona pucanju. Zbog toga se sustav rigorozno kontrolira na svakom tehničkom pregledu.

Dakle, sad znate i ovu zanimljivu i važnu činjenicu, kad bi se prikolica u vožnji otkačila od kamiona, odmah bi se ukočila...





BMW banner