4.4.2019. Autor: Željko Marušić

Dobro je znati: Što je akumulator, odnosno električna baterija?

Najveći kapacitet imaju litij-ionske baterije, ali su najskuplje i najosjetljivije

Akumulator - je spremnik (lat. accumulare: nakupljati, nagomilati). U tehnici taj se pojam koristi za spremnik energije, koji se najčešće izvodi kao pneumatski (u sustavima kočenja većih vozila), hidro-pneumatski (u ovjesu) ili električni, što je najčešća primjena. 

Češće se koristi naziv 'baterija'.  Klasičan akumulator je 'olovni' (Lead), odnosno 'olovo-kiselina' (Lead-acid), koji se najviše koristi zbog povoljne cijene i visoke pouzdanosti. Mana mu je razmjerno mali kapacitet - 30 do 40 Wh/kg, odnosno velika masa. 

Slijede 'nikal-kadmijske' (NiCd), kapaciteta 40 do 60 Wh/kg i 'nikal-metalhidridne' (NiMH) - 75 do 100 Wh/kg. Najnovija generacija baterija su 'litij-ionske' (Li-ion), koje se, osim u mobitelima, smartphoneima, tabletima i laptopima, koriste u suvremenim 'plug-in' hibridima i električnim automobilima - Tesla Model S, BMW i3, Mercedes-Benz B Electric Drive... 

Kapacitet im je 100 do 265 Wh/kg. Najveća im je vrlina povoljan omjer kapaciteta i mase, a mane visoka cijena, manja pouzdanost od ostalih, te, posebno, rizik samozapaljenja. Zbog toga se u Airbusu A380 koriste pouzdanije NiMH, a u Boeingu B787 Dreamliner su nakon opasnog incidenta (zapaljenja Li-ionskih baterija, srećom bez žrtava), trebali napraviti zaštitno masivno čelično kućište za smještaj Li-ionskih baterija, čime je uvelike poništena prednost naspram NiMH baterija u omjeru kapaciteta i mase. 

To je važan razlog zbog kojeg Toyota Prius, čija je najveća vrlina gotovo nevjerojatna pouzdanost (praktički se ne kvari, a baterije traju 10 godina), koristi NiMH baterije. 





BMW banner