10.9.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

10. rujna 1952. rođen Bruno Giacomelli, kontroverzni talijanski vozač Formule 1

Miješanje vozača utrka u politiku nikada nije donijelo mnogo dobroga, a u slučaju ovog vozača politika je možda upropastila jednu iznimno obećavajuću karijeru...

Giacomelli je u drugom dijelu 1970-ih bio zvijezda u usponu, jedan od najdominantnijih vozača u manjim kategorijama ikada i sve je govorilo da bi se to trebalo transferirati u veliku karijeru i u Formuli 1, možda i najveću nekog talijanskog vozača nakon Ascarija. 

Odvezao je nekoliko utrka za tada ne osobito dobri McLaren, a tada potpisao ugovor snova: postao je tvornički vozač Alfa Romea, legendarne momčadi koja se odlučila vratiti u Formulu 1. U sljedeće četiri godine Giacomelli vozi Alfu, no samo jednom se penje na podij kao treći, jednom je prvi na treningu i jednom odustaje iz vodstva utrke. 

Bili su to i jedini spomena vrijedni rezultati Alfa Romea u tom razdoblju. Nakon sezone u Tolemanu, Giacomelli odlazi iz Formule 1, oprobava se u raznim drugim tipovima natjecanja, a 1990. ponovo je u oktanskom cirkusu. Vozi za momčad Life s revolucionarnim W12 motorom, uz otprilike dvadesetak sekundi zaostatka po krugu za vodećima, u jednom od najgorih bolida u povijesti Formule 1.

 

Kakve sve to skupa ima veze s politikom, pitate se? U Italiji je četrdesetak godina Komunistička partija bila najjača oporbena stranka, no komunizam je, dakako, u čitavom zapadnom svijetu, uključujući i momčadi i njihove sponzore, bio bauk.

 A Giacomelli je bio simpatizer komunista i talijanski su ga mediji nerijetko u karikaturama crtani sa srpom i čekićem na kacigi. Sindikati radnika Alfa Romea, tvrtke u državnom vlasništvu, tradicionalno bliski ljevici, snažno su lobirali za Giacomellijevo mjesto u momčadi.

 A Bruno je tijekom poznatog štrajka vozača u Kyalamiju 1982. održao predavanje o terorizmu u Italiji i Crvenim brigadama, ne posve lišeno razumijevanja za njihove ciljeve... 

To sve možda nije razlog nedobivanja prilike u nekoj jačoj momčadi, no svakako nije ni pomoglo njegovoj karijeri. Indikativno, momčad Life je uistinu imala ruske sponzore i srp i čekić su se stvarno pojavili na njegovom bolidu. No na kacigi nikada nisu našli mjesto, ondje je uvijek bio prepoznatljiv lik Pink Pantera!