14.12.2014. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Dogodilo se na današnji dan - 14.12.

1931.- Rolls-Royce preuzeo posrnulog proizvođača sportskih automobila Bentley

U samo nešto više od jednog desetljeća postojanja Bentley se prometnuo u najpoznatijeg britanskog proizvođača sportskih automobila. Tome svakako nije odmoglo niti čak pet pobjeda u prvih osam izdanja klasične utrke 24 sata Le Mansa. No proizvodnja malih serija vrhunskih sportskih automobila rijetko je kada bila profitabilan posao, pa se i Bentley zarana našao u financijskim problemima. Južnoafrički milijunaš Woolf Barnato upravljao je tvrtkom, no velika ekonomska kriza 1929. opasno je poljuljala i njegove financije, tako da se tvrtka dvije godine kasnije našla pod vodstvom stečajnog upravitelja. Usprkos tome, sudbina se činila vedrom, prestižni osmolitarski model vladao je tržištem luksuznih limuzina visoke klase, a znalo se da će tvrtku preuzeti vrlo sposoban i prikladan kupac, Napier & Son. Napier je nekoliko godina ranije prestao s proizvodnjom automobila, posve se posvetivši motorima za zrakoplove, no tijekom prva dva desetljeća dvadesetog stoljeća vladali su britanskim svijetom najprestižnijih luksuznih, ali i trkaćih automobila. Ukratko, činilo se da će to biti brak iz snova.

Samo što do njega nikada nije došlo. Premda je Napier i u medijima objavio namjeru preuzimanja, a drugih interesenata nije bilo, trebalo je obaviti i formalnost predaje zapečaćene kuverte s iznosom ponude. U zadnji tren pojavila se fondacija British Central Equitable Trust i ponudila više, te je njima prodana tvrtka. Samo da bi se ispostavilo da iza te fantomske fondacije stoji još jedan ugledni proizvođač, Rolls-Royce. Preuzimanje je bilo katastrofalno po Bentley, novi vlasnik je odmah dokinuo trkaći program, kao i proizvodnju modela 8-litre, direktne konkurencije njihovom Phantomu II. Zatvorena je i tvornica u Cricklewoodu i proizvodnja prebačena u Derby. Razočaran, W.O. Bentley, koji je dvadesetak godina imao i osobne razmirice s glavnim inženjerom Rolls-Roycea Ernestom Hivesom, 1935. napušta tvrtku koju je osnovao. Ime nije ugaslo, ali su modeli Bentleya izgubili svoj sportski duh i postali samo derivati Rolls-Roycea. Ironično, tek će razdvajanje u novom tisućljeću, pod novim njemačkim vlasništvom, ponovo početi separirati identitete Bentleya i Rolls-Roycea, premda nikada dostatno da vrati Bentleyu status kakav je imao dvadesetih. Pravi je Bentley nestao 1931., sve nakon toga samo su bijedne imitacije legende.

(dmj)

 






Gulf

Tembo