24.7.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

24. srpnja 1998., kraj puta za samostalnu tvrtku Kia Motors

Najstariji korejski proizvođač automobila počeo je s proizvodnjom bicikala 1944., a 1974. Brisa, na bazi Mazde, postaje prvi korejski automobil, 1990-ih Pride, Sephia i Sportage postaju popularni u Europi, a potom bankrotira i kupuje ga Hyundai...

Brisa, bazirana na Mazdi, 1974. postaje prvi korejski automobil, a automobilska proizvodnja usko je povezana s Mazdom. 

Nakon kratkotrajnog prekida kada su tijekom vojne diktature smjeli proizvoditi samo kamione, 1986. vraćaju se u automobilski biznis, a nedugo potom počinju i s izvozom na europska i američka tržišta. 

Jeftini model Pride, u osnovi Mazda 121 s korejskim oznakama, postaje hit i u našim krajevima, a slijede i veća Sephia i vrlo uspješan SUV Sportage. 

No sredinom 1990-ih teška financijska kriza potresa mnoge azijske zemlje, a Južna Koreja je među najgore pogođenima.

Kia Motors doživljava kolaps u srpnju 1997. Dugovi tvrtke dosegli su nevjerojatnih 10 milijardi dolara, a krediti su postali nemoguća misija. Nakon što je agencija Moody's radikalno snizila kreditni rejting Južne Koreje, 24. srpnja 1997. bankrotira i vlada otvara javni natječaj za preuzimanje Kie. 

Čak se tri južnokorejske tvrtke prijavljuju, premda i same pritisnute financijskim problemima, Hyundai, Daewoo i Samsung. Prijavljuje se i Ford, koji je preko Mazde već imao 17 posto udjela u firmi, no, iznenađujuće, njihova je ponuda osjetno niža od korejskih. 

U listopadu iste godine Hyundai postaje većinski vlasnik Kie i u naredna dva desetljeća radikalno mijenja image tvrtke. Na kvalitativnom polju sa začelja dolaze među predvodnike u branši, a dizajnerski i konstrukcijski oslobađaju se tereta lošijih kopija europskih i japanskih automobila. 

Ime ulazi i u naziv koncerna, danas je Hyundai Kia korporacija četvrti najveći svjetski proizvođač automobila, a Kia je brand koji se više ne kupuje zbog povoljne cijene, nego zbog kvalitete, dizajna i ostalih prednosti.