30.5.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

30. svibnja 1949. Jaguar XK120 postigao 213,4 km/h i oborio brzinski rekord za cestovne automobile

I prije II. svjetskog rata postojali su automobili za koje se tvrdilo da mogu postići takve brzine, no prvi je put nekom cestovnom vozilu uistinu to potvrđeno i izmjereno. Jaguar nije propustio pohvaliti se rekordom u oglasima...

Kad je 1948. Jaguar predstavio model XK120, svijet sportskih automobila kao da je najednom skočio u neku posve drugu dimenziju. 

I oblikom i obećanim performansama ovaj se Jaguarov model jasno distancirao od predratnih sportskih automobila, najavljujući neko novo vrijeme i nove standarde. 

No jedno je ustvrditi kako vaš automobil može razviti brzinu od 120 milja na sat, po kojoj je dobio ime, a nešto posve drugo to i javno dokazati. 

Upravo je stoga Jaguar u proljeće 1949. dovezao drugi uopće proizvedeni primjerak novog modela na ravnu dionicu autoceste, u blizini belgijskog grada Jabbeke, kako bi pred očima pozvanih novinara pokazao koliko brzo može ići XK120.



Za razliku od kasnijih modela za rekordne vožnje ovaj se XK120 doimao posve standardno, premda bi pogled pod automobil otkrio ravnu aluminijsku podnicu, kakvu nećete naći na serijskom automobilu... 

Legendarni razvojni inženjer i konstruktor motora Walter Hassan trebao ga je voziti, no zbog bolesti ga je zamijenio Ron Sutton. U prvoj vožnji s podignutim krovom prešao je leteću milju s 203,5 km/h, uvelike nadmašivši obećano. 

S maknutim krovom i vjetrobranom bio je još brži, 213,4 km/h, a sva je mjerenja, prije točno 70 godina, obavio i službeno potvrdio belgijski automobilski klub. 









Mazda


Gulf

Tembo