26.5.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

26. svibnja 1943. preminuo Edsel Ford, predsjednik i nesuđeni nasljednik slavne detroitske tvrtke

Jedini sin automobilskog pionira Henryja Forda, Edsel Bryant Ford rođen je 6. studenog 1893. Bio je predodređen za nasljeđivanje porodičnog posla, čemu je zarana pokazivao i sklonost, pa je nominalno proglašen predsjednikom tvrtke već 1919.

Otada se sve do prerane smrti borio s velikim očevim utjecajem i još većom sjenom kako bi modernizirao Ford Motor Company. Kao ljubitelj sportskih automobila (kupio je prvi MG uvezen u SAD) i atraktivnog dizajna učinio je mnogo na mijenjanju korporativnog imidža konzervativne solidnosti. 

Imao je velik utjecaj na suvremene automobile Model A i V8, kojima je tvrtka uspješno zamijenila dugovječni Model T i prešla u posve novu fazu poslovanja. Također je osnovao tvrtku Mercury i odigrao odlučujuću ulogu u preuzimanju premium brenda Lincoln, svjestan kako se Ford samo uz postojanje nekoliko brendova može nositi s General Motorsom.



Veliki ljubitelj umjetnosti, donator velikih zbirki detroitskim muzejima, kao i pokrovitelj znanstveno-istraživačkih ekspedicija (jedno se gorje na Antarktici zove po njemu), Edsel Ford bio je čovjek širokog duha i područja interesa. 

Njegov velik doprinos razvoju automobila došao je preko privatnog modela, kojeg je za njega načinio Fordov dizajner E.T. Gregorie, otvorenog sportskog automobila kojeg povjesničari danas smatraju za prvo hot rod vozilo. I sljedeći privatni model, nekoliko godina kasnije, pokazao se značajnim: 

Edsela su prijatelji iz visokog društva tako učestalo pitali da im omogući kupovinu replike da je iz nje izvedena proizvodna inačica, koja je postala jedan od ultimativnih američkih predratnih automobila, prvi Lincoln Continental. 

Njegov sin, Henry Ford II, koji je 1945. preuzeo vođenje tvrtke, 1957. je pokrenuo i po ovu nazvao 'budget marku' Edsel i to mu je bio jedan od rijetkih pogrešnih poteza.