31.10.2014. Autor: Dino Milić-Jakovlić

FIAT 850 (1964.-1973.)

Super-Fićo s manje karizme od starije braće, ali i sjajnim sportskim inačicama

Početkom šezdesetih u Torinu su počeli razmišljati o nasljedniku popularnog Fiata 600. Premda se taj model, kod nas poznatiji kao Fićo (Zastava 750), i dalje sjajno prodavao, bilo je jasno da neće moći trajati vječno. Krenulo se u razvoj projekta internog koda 122, no prije izrade prvog prototipa neočekivano je obustavljen. Odlučeno je da umjesto njega krene razvoj modela nešto većih gabarita od 600, ali na njegovoj mehaničkoj osnovi. Zanimljivo je kako je jedan od dizajnerskih prijedloga za projekt 122 prepušten francuskoj Simci, koja će iz njega razviti popularni model 1000. Rezultat uvećavanja Fiće predstavljen je u svibnju 1964., kao posve novi model 850, koji će oznaku zadržati čitavog vijeka, neovisno o obujmu motora.

Legendarni konstruktor Dante Giacosa napravio je dobar posao, a 850 je zadržao skromne dimenzije važne za parkiranje. Sa 357,5 cm bio je 28 cm duži od Fiće, ali mu je međuosni razmak povećan samo 2,5 cm. Količina prostora bila je iznenađujuće velika, pa se 850, po tadašnjim standardima, smatrao sasvim dostatnim za prosječnu obitelj. Na konstrukciji modela s Giacosom je radio i Rudolf Hruska, koji će kasnije postati poznat po projektu Alfasud. Vanjski je dizajn napravljen u kući, po Giacosinim smjernicama. Visok i sandučast prednji dio omogućio je pristojnu prostranost prtljažnika, izdvajanje motornog prostora u polu-limuzinski rep smanjilo je buku u kabini, koja je pak bila pregledna i prostrana, s visokim krovom i velikim staklenim površinama, te komandnom pločom mnogo ozbiljnijom i potpunijom od Fićine. Gledano današnjim očima, 850 je funkcionalan, ali pomalo bezličan mali auto, koji nema privlačnost manjih i starijih modela 500 i 600, niti njihov kultni status.

Onodobni su ga kupci odlično prihvatili, te ih je, računajući sve karoserijske inačice, proizvedeno 2.203.380. Isprva su ponuđeni modeli Normale sa 34,5 i Super s 37 KS, a 1968. jači je zamijenjen mnogo uvjerljivijim modelom Special, prepoznatljivim po kromiranim detaljima, drukčijim kotačima, življim bojama, rupicama na prečkama volana, brzinomjeru graviranom na 160 km/h i motoru od 47 KS. Mogao je potegnuti blizu 140, bio je pogodan za friziranje, a dobre su se performanse temeljile i na masi od samo 690 kg. Ubrzo nakon prezentacije, Fiat je počeo raditi na novom modelu 127, s motorom i pogonom sprijeda, koji će 1971. i zamijeniti limuzinski 850. Došla su neka nova vremena te su modeli s motorom straga postali tehnološki zastarjeli. Jedino će u najmanjoj klasi Fiat zadržati taj koncept na modelu 126, nasljedniku modela Nuova 500. Danas je limuzinski 850 još povremeno prisutan na skupovima oldtajmera i primorskim cestama, dok su sportske inačice gotovo nestale, zbog velikih problema s korozijom. Za razliku od modela 600, Fiat nije forsirao promociju modela 850 u Jugoslaviji. Nešto ih je prodano s oznakom Zastava na repu, no odlučeno je da se radije nastavi lokalni razvoj Fiće. U Španjolskoj je zato 850 rađen do kraja 70-ih, čak i u inačici s četiri vrata. Fiat 850 se sklapao i u Bugarskoj.

Recimo koju i o motoru. Najuspješniji mali 4-cilindraš iz 50-ih i 60-ih, s tri ležaja radilice i bregastim u bloku, ugrađivao se uzdužno straga. Uveden je 1955. u Fiat 600, sa 633 ccm i 21,5 KS. Model 600D iz 1960., kod nas poznatiji kao Zastava 750 (Fićo), imao je 25 KS iz 767 ccm, uz provrt 62 i hod 63,5 mm. U Fiatu 850 provrt je povećan na 65 mm te je istim hodom došao do 843 ccm. Osnovni Normale, uz stupanj kompresije 8, razvijao je 34,5 KS te postizao 121 km/h i ubrzavao do stotke za 27 s. Verzija Super, s kompresijom 8,8, na super benzin je razvijala 37 KS, a Special je 1968. dobio motor Coupea, koji je većim ventilima, kompresijom 9,3, dvostrukim rasplinjačem Weber i otvoreniji ispuhom nabildan na 47 KS pri 6400/min. Povećanjem hoda na 68 mm dobiveno je slavnih 903 ccm, koji su se ugrađivali u Sport Coupe i Spider, te potom u 127, Uno i Yugo 45. Pojačan je na 52 KS pri 6500/min. Špica je bila u Abarthu 1000 TC Corsa iz 1970. Rastezanjem hoda na 74 mm napuhan je na 982 ccm te je uz kompresiju 13 ispaljivao 114 KS.

Pored limuzine postojale su i dvije sportske inačice, Coupe i Spider. Prekrasan dizajn coupea nekad pripisuju Mariju Boanu, no sigurno je jedino da je riječ o kućnom Fiatovom uratku. Predstavljen je 1965. i proizvedeno ih je čak 342.783, no nažalost bili su jako skloni hrđanju. Šteta, jer je motor od 52 KS, u modelu Sport Coupe iz 1968., na samo 725 kg mase osiguravao prave sportske užitke u vožnji. Postojale su čak tri serije Coupea, a osim detalja u dizajnu povećani su obujam i snaga motora. Kao i kod ostalih inačica modela 850, rađene su i Abarthove nabrijane jurilice, koje danas na tržištu vrijede mnogo, no treba se paziti replika. Radeći kod Bertonea, Giorgetto Giugiaro je pak dizajnirao popularni otvoreni model Spider, prodan u čak 145.500 primjeraka. Najpoznatija je inačica modela 850 u našim krajevima ipak bila ona najpraktičnija. Sve do kraja 80-ih u Zastavinoj je tvornici komercijalnih vozila u Somboru u Vojvodini proizvodio se popularni 'Fićo kombi', model koji je u Italiji još od 1964. preuzeo mehaničku osnovu Fiata 850, noseći ondje oznaku 850T. S tri reda sjedala i prostorom za sedam putnika ovo je bio nasljednik originalnog 'monovolumena' iz 50-ih, Fiata 600 Multipla. Postojale su razne inačice, od putničkih, preko otvorenih i zatvorenih teretnih. Početkom 70-ih doživio i jedan veći redizajn, kada su okrugli prednji farovi zamijenjeni četvrtastima, a maska povećana. Ima ih još na našim cestama.

(dmj)





Mazda


Gulf

Tembo