29.4.2015. Autor: Željko Marušic

Havarija nakon izmjene dvomasenog zamašnjaka

Platili ste 'ceh' jer ste auto dali u ruke neodgovornoj i nestručnoj osobi

Prije dvije godine kupio sam Škodu Octaviju 1.9 TDI proizvedenu 2007., koja je prošla 139.000 km. Krajem ljeta otkazao je dvomaseni zamašnjak te sam na prijedlog mehaničara ugradio jednomaseni. U početku sve je bilo OK, ali nakon nekog vremena pojavile su se vibracije, koje nisam smatrao štetnim. 

Motor je normalno vukao, ali prošlog je tjedna iznenada prolupao i stao. Mehaničar ga je otvorio i utvrdio da je pukla klipnjača drugog cilindra, zbog čega se oštetio i cilindar. Predlaže mi generalni popravak ili zamjenski motor. Što je bolje?

Marko

Platili ste 'ceh' jer ste auto dali u ruke neodgovornoj i nestručnoj osobi, koja bi vam zbog toga trebala nadoknaditi svu štetu. Naime, dvomaseni je zamašnjak konstruiran da prigušuje, odnosno preuzima dinamička opterećenja motora. Izveden je iz dva odvojena, međusobno zakretna dijela, povezana oprugicama (zbog toga je preciznije 'zamašnjak podijeljene mase'). 

Kod starijih je dizelaša tu ulogu dijelom preuzimala spojka, također dvomasene izvedbe, s tarnim vijencem i središnjom jezgrom, povezanim oprugicama, a dijelom nosači motora. Kod novijih dizelskih motora s turbopunjačem trebalo je osigurati čvršću vezu s karoserijom, a zbog skokovitog porasta momenta i snage ulogu dinamičkog amortizera i prigušivača preuzeo je zamašnjak podijeljene mase. 

Spojka je kruta. Ako se dvomaseni zamašnjak zamijeni jednomasenim, pogotovo kod turbodizelaša s ubrizgavanjem PDE ('pumpa-brizgaljka'), koji više vibrira i 'udara' od common-raila, može doći do oštećenja vitalnih dijelova, odnosno uništenja motora. To vam se i dogodilo. Preporučujem kupnju i ugradnju dobrog rabljenog motora, jer je popravak riskantan. 

Teško je procijeniti što se sve deformiralo i oštetilo (blok, baza ležajeva, klipnjače...), pa postoji rizik da nakon generalnog popravka motor bude kratkog vijeka.








Gulf

Tembo