2.5.2018. Autor: Željko Marušić

In memoriam: Ayrton Senna (1960. - 1994.), najveći od najvećih

1. svibnja zauvijek će ostati upamćen u povijesti Formule 1, kao dan kad je 1994., na VN San Marina u Imoli , tragično stradao, po mnogima, najveći vozač svih vremena

Prije 24 godine, 1. svibnja 1994., Formula 1 potresla se i izmijenila iz temelja. Ayrton Senna, rođen 21. ožujka 1960. u Sao Paolu, koji je već tada, kao 34-godišnjak, ušao u legendu, ne samo titulama svjetskog prvaka 1988., 1990. i 1991., s 41 pobjedom, 80 podija, 65 prvih startnih mjesta i 19 najbržih krugova, nego i jedinstvenim 'personalityjem', šarmom i stilom života.

Bio je najbolji  u najtežim, kišnim uvjetima (nosio je nadimak 'Kišni čovjek') na VN San Marina u Imoli, brzinom većom od 200 km/h, doletio je u razmjerno oštri zavoj Tamburello i, kao što se vidi na snimci, na samom ulasku u zavoj, bolid Williams FW16 počeo je opako ‘proširivati putanju' te se tangencijalnim izlijetanjem zabio u armirano-betonski zid. Ostalo je povijest...

Nije imao šanse za preživljavanje. Premda je brzina bila znatno manja od 300 km/h, kako se neumjereno preuveličavalo nakon te emocijama nabijene tragedije,  usporenje u trenutku stravičnog polu-bočnog sraza bilo je veće od 50 g, usporedivo s udarcem pri padu zrakoplova na zemlju. 

Na toj su osnovi , potom, napravljena dramatična povećanja sigurnosti bolida, još više svih  staza Formule 1. Bila je to osnova za sustav EuroRAP (European Road Assessment Programme) u cestovnom prometu, da cesta, dakle i pista, 'oprašta greške vozaču'. 

A to znači da u zoni izlijetanja postoje uspornici (valoviti šljunak, amortizacijske i meke zone...) te da bolid do zaustavljanja ne može naletjeti na čvrstu, masivnu prepreku koja će ga masakrirati.

O zlosretnoj  sudbini  Ayrtona Senne, najvećeg od najvećih, pisali smo u povijesti Formule 1 (1990. - 1999.), a pročitajte i o najkrvavijim autoutrkama u povijesti. Pisali smo i o životnoj i sportskoj filozofiji legendarnog Brazilca, nepoznatim detaljima iz njegove poslovne biografije i njegovom bolidu, koji je nakon Senninog tragičnog kraja postao skupa ikona.

 







Gulf

Tembo