15.9.2012. Autor:

JAGUAR C-TYPE: 1952. IMAO JE PROTOTIPNE DISK KOČNICE

Moss i Dewis ponovno pišu Jaguarovu povijest startom na Mille Miglia 2012

Točno 60 godina nakon što su 1952. neodlučno krenuli na utrku Mille Miglia u Jaguaru C-type opremljenom s prototipom disk kočnica, Sir Stirling Moss i njegov suvozač, Norman Dewis, oživjeli su povijest startavši na eventu 2012., danas najprestižnijem i redovito održavanom reliju. Još jednom par je sjeo za upravljač Jaguara C-type, automobil šasije XKC 005 – isti automobil kojim je kasnije 1952.godine, Sir Stirling Moss odvezao u pobjedu na natjecanju sportskih automobila u Reimsu što je ujedno i bila prva pobjeda na jednom natjecanju automobila s disk kočnicama. Baš kao i 1952., Moss i Dewis radije su krenuli sa strane nego neposredno sa startne rampe – jer se i prije 60 godina Moss bojao da ne ošteti C-type prije završetka paradnog kruga oko Brescie iza policijske pratnje.

Sudjelovanje dvojca Sir Stirling Moss i Norman Dewis – koji je bio tadašnji Jaguarov glavni inženjer za razvoj – na utrci Mille Miglia 1952. bio je prvi natjecateljski ispit izdržljivosti za prototip sustava disk kočnica. C-type je zacijelo unio nemir tijekom ocjenjivanja kad je službenike trebalo uvjeriti da su disk kočnice doista kočnice i iako je par bio prisiljen ostaviti automobil zbog kvara na upravljanju, cijela ova eskapada dokazala je vrijednost disk kočnica. Kasnije, nakon pobjede Sir Stirling Mossa u Reimsu 1953.godine, C-type s disk kočnicama je završio utrku prvi, drugi i četvrti na Le Mansu što je bio još jedan korak od vitalne važnosti u razvoju Jaguarove tehnologije za široku automobilsku primjenu.

Sjećajući se utrke Mille Miglia 1952., Sir Stirling Moss je izjavio:”Disk kočnice su bile nevjerojatne. Dok su Ferrari i Mercedes mogli jednom dobrano zakočiti a potom bi se pregrijali, Jaguar je mogao kočiti i kasnije i brže i to stalno, tako da je Mille Miglia bio konačni stvarni ispit. Bila je to zajednička ideja u timu – kuda bismo mogli ići, na cestu, pri natjecateljskim brzinama– i rekli ako može napraviti ovo, onda ćemo imati serijske kočnice.”

Norman Dewis se također sjeća pitanja o kočnicama: ”Pozvani smo na ocjenjivanje, ogledavali su automobil dok nas nisu pozvali , a kroz tadašnje kotače se sve jasno vidjelo i čovjek pita ‘Gdje je kočnica? Ovaj auto nema kočnice!” I rekao sam i ‘Ne, ovo je nova kočnica,’ morali smo rastaviti automobil i skinuti volan kako bi im pokazali da radi. Bili su jako zainteresirani.”

Nakon paradnog kruga Mossa i Dewisa, C-type XKC 005 pridružio se ostalih pet predstavnika Jaguar Heritage Racinga na ovogodišnjoj utrci Mille Miglia kako bi započeli utrku sa službenom posadom. Ostalih pet sudionika Jaguar Heritage Racinga uključuju još dva modela C-type (XKC 018, čiji je prvi vlasnik Juan Manual Fangio, i XKC 045), Mk VII limuzina te obje inačice modela XK 120 – roadster i inačica s fiksnim krovom.

U pratnji šest posada Jaguar Heritage Racinga na utrci Mille Miglia 2012 bili su najnoviji modeli Jaguarove game:XF, XJ i XKR-S – od kojih je svaki naslijedio isti etos inženjerskih i dizajnerskih inovacija koje su proslavili Moss i Dewis prije 60 godina. Utrka Mille Miglia 2012. je prvi natjecateljski izlazak za Jaguar Heritage Racing program koji će se ove godine natjecati i s modelima C- i D-type po prvi puta nakon 1956.godine na dvije utrke - Nürburgring Oldtimer Grand Prix i Goodwood Revival.

(dvk)

Jaguar Heritage Racing dolazi na Mille Miglia 2012 s ovim natjecateljima:
C-type (šasija: XKC 005, registracija: MDU 212)
C-type (šasija: XKC 018, registracija: 70 XVK)
C-type (šasija: XKC 045, registracija: NDU 289 )
Mk VII (registracija: LHP 5)
XK 120 OTS (registracija: OOF 748)
XK 120 fiksni krov (registracija: LWK 707)





Mazda


Gulf

Tembo