1.8.2019. Autor: Željko Marušić

Kolika je stvarna korist od integralnog pogona (4x4)?

Pogon na sva četiri kotača koristi u ekstremnim uvjetima, koje je bolje izbjegavati, inače povećava masu, otpore, potrošnju i cijenu...

Planiram kupiti SUV, pa me zanima isplati li doplata za pogon 4x4, oko 2000 eura.  Živim na području sa strmim neasfaltiranim cestama, pa je često problem...

Branimir D.

Višekratno smo pisali kako mnogi biraju pogon 4x4 bez stvarne potrebe. Naime, auto s prednjim pogonom, kvalitetnim gumama, sustavom za sprječavanje pogonskog proklizavanja (u izvedbi elektroničke, posredne blokade diferencijala), a posebice s mehaničkom, izravnom blokadom diferencijala mogu svladati praktički sve uspone u normalnoj eksploataciji. 

Pogon 4x4 zbog dodatne mehanike, dva diferencijala, pripadajućih poluvratila i središnjeg razdjelnika snage (najčešće viskozne spojke) poveća masu za 80 do 100 kg i otpore za osam do 13 posto te stoga povećava potrošnju goriva, za litru i više. Pogon 4x4 koristi u ekstremnim uvjetima, koje je bolje izbjegavati.

Teoretski, po zakonu 'kruga trenja', raspodjelom vučne sile na sve kotače osigurava veću rezervu bočne sile, nužnu za upravljanje, na pogonskim kotačima, pa je automobil stabilniji. Ali to ima varljivi efekt, zbog kojeg vozači misle da je auto 'svemoguć'. Krajem 1980-ih Audi je došao do zapanjujućih spoznaja da je razmjerno  više nesreća u modelima 100 quattro nego običnim.

To je zbog dva razloga, auto s pogonom 4x4 može u istim uvjetima zavoj proći većom brzinom nego s 2x4, ali kad prokliže, bočno skreće nekontrolirano i vozači su nakon toga bespomoćni (kod klasičnog pogona, pri nižoj brzini, ima mogućnosti uspostave kontrole). Drugi je razlog što mnogi vlasnici vozila 4x4 misle da zimi mogu voziti na ljetnim gumama, što je opasna zabluda.

I na kraju, s pogonom 4x4 vijek guma 10 do 20 posto je kraći nego s klasičnim pogonom.






Mazda


Gulf

Tembo