25.9.2019. Autor: Željko Marušić

Komentar slučaja Turudić: ovo je prometno-pravosudni skandal 'par excellence'

Vozaču koji nije postupio po naredbama policijskih službenika, po čl. 32. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, propisana je kazna od 3000 do 7000 kn, ali zaboga, ovdje je riječ o šefu Županijskog suda, kojemu je ovo druga vrlo suspektna prometno-pravosudna situacija!

Samo pokušajte! Da sam sudac, za takvu bih vas izjavu proglasio neubrojivim i oduzeo vam radnu sposobnost, izjavio nam je 2008. ugledni pravni stručnjak, prof. dr. Ivo Josipović, u raspravi tijekom pripreme stručnog skupa 'Novine u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama', održanog te godine, koju je organizirala državna tvrtka Narodne novine d.d. 

Rasprava je bila o 'rupama' u zakonu, odnosno proceduri, koje koriste neodgovorni vozači kako bi izbjegli sankcioniranje za prometne prekršaje, a bili smo u radnoj skupini za pripremu tog skupa. I zanimljivo, prva je tema bila o smicalicama koje se koriste u svrhu nedavanja informacije o počinjenju prekršaja, što je bio prvi od dva negativna slučaja šefa Županijskog suda Turudića. 

Druga je situacija zapravo strašna, nevjerojatna, a zanimljivo,  prije 11 godina, kasnijem predsjedniku RH, ukazivao sam upravo na takvu formulaciju opravdavanja nezaustavljanja prometnoj policiji, kakve koriste krajnje neodgovorni vozači. 

Jer, normalnoj, radno sposobnoj osobi ne može ne biti jasno što prometna policija od nje u takvoj situaciji traži, naređuje, a što potvrđuje videozapis prometne policije te sudski iskaz bjelovarskog policajca Josipa Blaževića.

Vozaču koji nije postupio po naredbama policijskih službenika, po čl. 32.  st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, propisana je kazna 3000 do 7000 kn, ali zaboga, ovdje je riječ o šefu Županijskog suda, kojemu je ovo druga suspektna prometno-pravosudna situacija!

Osoba koja je obuhvaćena s ovakve dvije krajnje suspektne prometno-pravosudne situacije sudac, usto predsjednik Visokog kaznenog suda (!), može ostati samo u Hrvatskoj i sličnoj pravno neuređenoj državi.

Ovo je još jedan prometno-pravosudni skandal par excellence, koji potvrđuje da je pravosuđe najveći problem, 'rak rana' ne samo prometa, nego i društva u cjelini. Kad je u to izravno uključen visoki pravosudni dužnosnik, to je i ismijavanje pravnog i pravosudnog sustava RH. 

Po tko zna koji put pokazuje da nismo svi isti pred zakonom, da jedna pravila vrijede za političare, državne djelatnike tajkune i celebritije, a drugi za ostale građane. 

Najgore je što ovaj neodgovorni i nestručni pravosudni postupak, sramotni slučaj u cjelini, sabotira prometnu sigurnost i rad policije, otežava joj daljnje postupanje, što uz trošenje i ugrožavanje resursa, pogibeljno ugrožava prometnu sigurnost!

Naime, ovaj presedan sada može početi koristiti svaki teški prekršitelj, i osokoljen mogućnošću nekažnjavanja bježanja policiji, početi ignorirati naredbe policije i bježati, s nesagledivim posljedicama. 

Zbog toga to treba uvrstiti u definiciju obijesne vožnje te, uz višu novčanu kaznu, za prvi put kažnjavati oduzimanjem vozačke dozvole od najmanje šest mjeseci, a za ponovljeni prekršaj poništenjem vozačke dozvole (12 kaznenih bodova) i zatvorom.

Također, pokazuje se koliko je neutemeljena, anakrona i štetna tolerancija policijskog mjerenja brzine od 10 km/h za brzine do 100 km/h i 10 posto za veće (kao da smo u 19. stoljeću!). To pravilo 10/10 hitno treba promijeniti u 3/3. Slučaj Turudić jak je motiv za to!

Slika: facebook.com/presretaci.hr


Izvadak iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama:

6. ZNACI KOJE DAJU OVLAŠTENE OSOBE

Članak 32.

(1) Sudionici u prometu moraju postupati po zahtjevima izraženim pomoću znakova ili po naredbama policijskih službenika ili drugih osoba koje, na temelju ovlaštenja iz ovoga Zakona, nadziru i upravljaju prometom na cestama (u daljnjem tekstu: ovlaštena osoba).

(2) Ovlaštene osobe dužne su se pri davanju znakova postaviti na cesti tako da ih sudionici u prometu, kojima su znaci namijenjeni, mogu lako i s dovoljne udaljenosti uočiti.

(3) Znaci iz stavka 1. ovoga članka mogu se davati i iz vozila.

(4) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač motornog vozila ako postupi suprotno zahtjevu izraženom pomoću znaka ili po naredbi policijskog službenika ili druge ovlaštene osobe.

(5) Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 4. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom u trajanju od:

1) najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi put,

2) najmanje 12 mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći, odnosno svaki sljedeći put.

(6) Vozaču se u evidenciju upisuju tri negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz stavka 4. ovoga članka.






Gulf

Tembo