24.8.2012. Autor: Željko Marušić

Lambda sonda: keramički osjetnik količine kisika u ispušnim plinovima

Pruža glavnu informaciju za doziranje sadržaja goriva u smjesi sa zrakom, optimalan (stehiometrijski) omjer je 1 gram goriva za 14,7 grama zraka

Lambda sonda je keramički osjetnik koncentracije kisika u ispušnim plinovima, s površinom od cirkonijeva dioksida, bez kojeg se ne može ni zamisliti suvremeni ispušni sustav s katalizatorom. 

Lambda je faktor zraka, odnosno faktor pretička zraka u gorivoj smjesi benzinskog ili dizelskog motora - to je omjer između stvarne i optimalne količine zraka u smjesi.

Za kvalitetno i potpuno izgaranje jednog grama benzina, potrebno je 14,7 grama zraka i to se smatra optimalnim, stehiometrijskim omjerom zraka i goriva. Tada je 'faktor lambda', koji se naziva i 'faktorom pretička goriva' jedan.

Kad je lambda manja od jedinice, motor radi s manjkom zraka, odnosno smjesa je bogata. Kod lambde veće od 1, motor radi s viškom zraka i smjesa je siromašna.

Lambda sonda mjeri sadržaj kisika u ispušnim plinovima, a po tome upravljački elektronički modul procjenjuje omjer goriva i zraka na usisu. Primjerice, 0,2 do 0,3 vol.% kisika znači lambda 0,95, pa treba smanjiti udio goriva u smjesi zraka i goriva.






Mazda


Gulf

Tembo