4.5.2013. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Land Rover: Nenadmašan ondje gdje prestaje asfalt...

Od britanskog odgovora na američki Jeep do simbola prestiža i raskoši za najelegantnije prilike, da, to je nezaustavljivi, kultni terenac, 4x4 legenda...

Drugi svjetski rat jasno je pokazao prednosti vozila s pogonom na sva četiri kotača, a to nije promaklo niti britanskoj tvrtki Rover i njenom glavnom dizajneru Mauriceu Wilksu. On je inspiriran američkim Jeepom zamislio vozilo slične koncepcije, ali prilagođenije mirnodopskim uvjetima, kako potrebama britanskih farmera, tako i u kolonijama. 

S obzirom na nedostatak čelika i dobru raspoloživost aluminija u poraću konstrukcija ranih primjeraka bila je u dobroj mjeri bazirana na tom metalu. Razvoj prototipova počeo je 1947., a godinu potom novo je vozilo, nazvano Land Rover, predstavljeno javnosti 30. travnja 1948. na tada uglednom automobilskom salonu u Amsterdamu. 

Uspjeh je bio gotovo trenutačan, tako da je aluminij vrlo brzo ustupio mjesto jeftinijem i već dostupnijem čeliku. Pored civilne namjene Land Rover je ubrzo postao omiljeno vozilo prvo britanske vojske, a kasnije i ostalih vojnih postrojbi diljem svijeta. Zanimljivo je da je Rover bio jedan od proizvođača koji su konkurirali i na jugoslavenskom natječaju za sklapanje i proizvodnju vozila početkom pedesetih, kojeg je na kraju osvojio Fiat. Tko zna kako bi se razvijala motorizacija ovih prostora i Crvena Zastava da su umjesto Fiata Campagnole i 1400 počeli sastavljati Land Rover i Rover P4.

Originalni je Land Rover i danas u produkciji, osjetno modificiran, pod imenom Defender, i predstavlja jedno od najpoznatijih i najpopularnijih vozila u povijesti automobilske industrije. Zapravo, vrlo je vjerojatno kako je upravo land Rover najpoznatiji automobil na svijetu, pošto su primjerci tog automobila stigli i do mjesta na koja vrlo malo drugih, pa čak i terenskih vozila uspijeva doći. 

Upravo iznimne terenske sposobnosti ono su što Land Rover čini toliko posebnim i obljubljenim čak i danas, iako će zbog promjena ekoloških i sigurnosnih propisa proizvodnja Defendera u dogledno vrijeme morati biti napokon ugašena. No to nije kraj puta za tvrtku Land Rover, izdvojenu od matičnog Rovera 1978., naprotiv ona je danas zdravija nego ikada i nedavno su objavili kako im je prvi kvartal 2013. godine po prodaji i zaradi najuspješniji u čitavoj povijesti.

Glavni razlog tome je model Range Rover, čija je prva generacija predstavljena 1970., otvorivši posve novu tržišnu nišu. Glavni je zalog današnjeg uspjeha tvrtke Land Rover ugled što ga imaju s obzirom na to da se može reći kako su oni i smislili danas megapopularni koncept luksuznih 4x4 vozila. 

No za razliku od većine konkurenata Land Rover nikada nije zaboravljao na osnovno počelo i svi su njihovi modeli, pa čak i oni najluksuzniji, koje mnogo češće viđamo pred otmjenim restoranima i kockarnicama nego ma gdje izvan asfalta, i dalje vrlo sposobna terenska vozila. 

Današnju gamu Land Rovera, koji je od 2008. u vlasništvu indijske korporacije Tata, čine Defender, Discovery, Freelander, novi Range Rover, Range Rover Sport i Range Rover Evoque, jedinstvenom kombinacijom luksuza i terenskih sposobnosti nadmašujući sve konkurente.

Za proslavu obljetnice napravljen je i posebni model, naravno, na bazi dugovječnog Defendera, koji je od 1948. proizveden u više od dva milijuna primjeraka. Jubilarni se model zove LXV, bit će napravljen u ograničenoj seriji, a ističe se kombinacijom crne i sive boje uz vrhunsku opremu i kožnu unutrašnjost. 

Pokreće ga 2.2-litreni dizelski motor s 122 KS pri 3,500 okretaja u minuti i 360 Nm najvećeg okretnog momenta pri 2,000 okretaja u minuti, a dolazi isključivo s šesterostupanjskim ručnim mjenjačem. Nema sumnje kako će i LXV, baš kao i ranije posebne maloserijske posebne inačice Defendera, naći put uglavnom do garaža imućnih kolekcionara.

Britanski farmeri, ako su opstali, vjerojatno su dovoljno imućni da voze Range Rovere, a kolonije su odavno dobile neovisnost i uvoze jeftinije japanske i korejske terence. No tvrtka čiji su temelji 1948. godina i danas je živa, zdrava i aktivna i u vlasništvu nekadašnjih kolonijalnih slugu planira poživjeti barem još toliko.






Mazda


Gulf

Tembo