23.3.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Mazda3 Sport CD105 Challenge, mali dizelaš karika je koja će zaokružiti potpun uspjeh

Korektnim performansama (11,0 s, 186 km/h), potrošnjom nižom od pet litara i školski uglađenim, ravnomjernim radom opravdava cijenu od 163.620 kn

Mazda 3 je uz Hondu Civic jedini kompakt koji se, doduše uz bogatiju opremu, usudi biti skuplji od, motorizacijom, usporedivog Golfa. Model treće generacije, predstavljen u rujnu 2013., napravljen SkyActiv tehnologijom ponudio je filigransku izvedbu i zanimljivu opciju te se, po istoj cijeni, nudi u hatchback (4475 mm) i limuzinskoj (4585 mm) izvedbi. Profilirao se kao skupi kontakt, visoke kvalitete, koji je uvijek u vrhu statistika pouzdanosti. Rijetki kvarovi jak su adut svake 'trojke'

Jedina je realna manjkavost, donedavno, bila što je osnovni dizelaš bio CD150, pa je cijenom od 172.285 kn mnogima bio preskup. A i 2191 ccm, iz kojih izvlači 150 KS i 380 Nm, previše za osnovnu dizelsku verziju. Zbog toga je bila lijepa vijest kad je stigao 'mali' dizelaš CD105 (1499 ccm, 105 KS, 270 Nm). Upoznali smo ga i oduševio je u crossoveru CX-3, a prava je vijest tek u 'trojci'. Jeftiniji je za 9715 kn od CD150, pa je i dalje skup, ako se s konkurentnim modelima iznivelira izvedba, tehnologija i oprema, prolazi. Itekako.

Mazda 3 je primjer 'čiste' funkcionalne izvedbe, bez pretjerivanja, ali s primjerenom razinom luksuza i 'školskom' ergonomijom. Sve je mehanički i izvedbeno 'tip-top', precizno i kvalitetno već na osjećaj. Komfor je za pohvalu (premda to nije glavna vrlina Mazde 3, kao ni, ipak dovoljan, prtljažnik od 364 litre), zahvaljujući međuosnom razmaku od 270 cm, što je najviše u C-segmentu, a i širini od gotovo 180 cm. Za ovu je motorizaciju početni paket opreme Challenge već bogato odmjeren, a testni je model dodatno napucan (niže).

Kompakt iz Hiroshine je fini vozački auto, to je najprimjereniji izraz, a vrline SkyActive tehnologije upoznali smo u nizu modela, od CX-5 nadalje. Za volanom je osjećaj preciznosti i 'pogođenosti', ima se osjećaj spontanosti i potpune kontrole, upravljač, mjenjač, podvozje (straga je naravno Multilink) pružaju užitak upravljanja i po tome je Mazda 3 na vrhu klase. Pričekajmo novu Hondu Civic, možda će je jedino ona po tome nadmašiti.

No, vratimo se na motor, novi 'mali' dizelaš, o kojem smo sve bitno napisali u testu CX-3. Dok je s dizelašem CD150 Mazda 3 već naglašeno dinamična, i više nego treba prosječnom vozaču (8,1 s, 210 km/h), ovaj je paket taman po mjeri (11,0 s, 186 s), uz deklariranu prosječnu potrošnju od 3,8 l/100 km (realno 4,3 do 5,3 ). Motor lijepo povuče od niskih okretaja, a najveća mu je vrlina što ravnomjerno povećava snagu, bez 'turbo rupe' i bez protivljenja se crti više od 4500/min. Po tome je najbolji u klasi. 

A pomaže mu 6-stupanjski šaltung, koji je također najbolje što se trenutačno može naći na tržištu, kratkih i preciznih hodova, te pojačava užitak. Zbilja, ovaj je dizelaš 1.5 preporučljivija opcija od 2.2, radi malo mirnije i tiše, a troši 0,3-0,4 l manje. U gradu je poletan, a dinamičnost pokazuje i na otvorenoj cesti. Bitna razlika prema 2.2 je tek iznad 140 km/h, ali bez problema drži visok ritam autoceste i ima dovoljno snage za pretjecajnu traku. Konačno, najuglađeniji je i najravnomjerniji 4-cilindarski dizelaš.

Performansama motora pomaže podvozje, koje također pruža pohvalan spoj (kompromis) udobnosti i stabilnosti, a visoku ocjenu za voznu dinamiku zaokružuju snažne kočnice. Velika vrlina mu je i štedljivost, ovo je jedini dizelaš u klasi kojem smo na testu izmjerili potrošnju nižu od pet litara. U mirnijem ritmu može se očekivati malo više od četiri. Dakle, cijenom od 162.570 kn Mazda 3 CD105 je skupa, ali sve što nudi, pogotovo 'mali dizelaš', opravdava cijenu. Itekako.

POGON 

Motor: turbodiz., 4 cil., 16V, lanac, blok od alu legure, sprijeda popr. 

Obujam: 1499 ccm

Snaga: 77 kW (105 KS) pri 4000/min

Moment: 270 Nm pri 1600-2500/min

Mjenjač: ručni, 6 st.

Pogon: prednji 

Start/stop: da


KAROSERIJA 

kompakt C-segm, 5 vrata 

Gabariti: 4460 x 1795 x 1450 mm 

Međ. razmak: 2700 mm

Cd: 0,29

Masa: 1235 kg 

Prtljažnik: 364/1260 l

Spremnik: 48 l; 

EuroNCAP: 5 zvjezdica 


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/MacPherson

Kočnice: samov. diskovi 295 mm/diskovi 281 mm

Ručna: električna

Gume: 205/60 R 16 


PERFORMANSE 

Brzina: 186 km/h 

0-100 km/h: 11,0 s 

Potrošnja (EU): 4,8/3,5/3,8 l/100 km

Na testu: 4,9 l/100 km

CO2: 99 g/km


CIJENA

Testni model: 174.723 kn (23.296 eura); 163.620 kn (21.816 eura) - CD105 Challenge/105 KS

Osn. benzinac: 141.580 kn (18.877 eura) - G100 Challenge/100 KS

Osn. dizelaš: 162.570 kn (21.676 eura) - CD105 Challenge/105 KS


+ ravnomjerna vučna karakteristika

+ niska potrošnja

+ ležanje, upravljanje i kočenje

+ kvaliteta i pouzdanost

- ništa bitno


DODATNA OPREMA

+ Metalic Ethernal plava boja (nova): 3300 kn (prije obračuna trošarine)

+ SD kartica navigacije: 4250 kn (nema trošarine)

+ stražnji parkirni senzori: 2981 kn (nema trošarine)

+ tepisi: 489 kn (nema trošarine)

+ kadica prtljažnika: 589 kn (nema trošarine)

+ zaštitna folija ruba prtljažnika: 412 kn (nema trošarine)







Gulf

Tembo