6.2.2015. Autor: Željko Marušić

Mercedes-Benz 200 D, W115, (1968. - 1976.)

Majka svih dizelaša, ultimativni statusni simbol svoga doba

Šezdesetosmu su obilježili globalni studentski nemiri, kulminacija Hippie pokreta, invazija Varšavskog pakta na Čehoslovačku i prezentacija Mercedes-Benza serije W115. Znalci ga zovu 'štrih-aht' (njem.Strich Acht), odnosno '/8', jer je službena oznaka završavala s 'kosa crta osam' (200 D/8), po godini predstavljanja. Danas je jedan od najbrojnijih oldtimera, što potvrđuje vrhunsku kvalitetu. Predstavljen je u ožujku 1968. na salonu u Ženevi. Četverocilindraši, benzinci 200 i 220, te dizelaši 200 D i 220 D, bili su serije W115, a 6-cilindarski benzinci 230 i 250 - W114. Bio je prvi poslijeratni Mercedes po potpuno novom konceptu.

Skrojio ga je Francuz Paul Bracq, koji je od 1957. do 1967. komandirao dizajnom u Stuttgartu (potom je radio za BMW i Peugeot), po uzoru na velike serije W108/W109 iz 1965., preteče S-klase. Primjer je klasične ljepote i dizajnerski biser svoga doba. Premda je u usporedbi s prethodnim 'Repašem' skraćen sa 473 na 468,5, međuosni je razmak povećan sa 270 na 275 centimetara te je pružao raskošan komfor. Kako se i očekivalo od auta s trokrakom zvijezdom na nosu, bio je napredan - imao je diskove na svim kotačima i nožnu parkirnu kočnicu umjesto ručne.


Vozila ga je politička i poslovna elita, bio je san taksista i gastarbajtera, sa 55 KS hvatao je 130 km/h i prelazio milijun kilometara do generalke

Straga su, umjesto oscilacijskog ovjesa, lošeg za stabilnost, ugrađena dijagonalna (kosa) ramena, koja su tek sredinom 70-ih postala standard neovisnog ovjesa i korak do multilinka, uvedenog 1985. Klasični dizelaš legendarne serije OM 621 imao je bregasto vratilo u glavi (uvedeno 1961.) i pet ležajeva radilice (od 1965.), a razvijao je 55 KS. Toliko je, iz jednakih 1988 ccm, imao 190 D iz 1961., ali s tri ležaja radilice. Uveden je 1965. u prethodnoj seriji W110, prvi put s oznakom 200 D.
Kad danas netko kaže da je 75 ili 100 konja malo, treba se sjetiti ovog auta mase 1360 kg, koji je s dizelskih 55 KS dobro išao.

Doduše, sa 31 sekundom do stotke bio je, uz VW 1200 (Bubu), najtromiji njemački auto. Špica od 130 km/h izgledala je bolje i uz dobar je zalet i izvrsno podvozje (na Mercedese nitko nije stavljao gume Tigar, niti Sava - najbolje su mu 'ležale' Michelin XAS) postizao visoke putne brzine. Za razliku od prethodnika, s klasičnim oscilacijskim ovjesom, straga su po prvi put su ugrađena kosa poprečna ramena, dakle imao je, za to doba, sofisticiran neovisan ovjes. Dobro bi mu došla svaka nizbrdica, jer kad bi se jednom 'zalaufao', zbog velike inercije automobila i 'kamionskog' motora te izvrsnog ovjesa, održavao je visoku brzinu.


W115 je posljednja serija Mercedesa s mjenjačem uz volan, čega se mnogi sjećaju s nostalgijom. Sjedala su bila poput fotelja, a 200 D je bio među prvima sa serijskim naslonima za glavu

Tehnikom 'pretjecanja sa zaletom' (naučili su je mnogi vlasnici 2-cilindarskih Citroëna, Buba...) i principom 'koliko po pravcu - toliko u zavoju', uz što manje kočenja, teško su ga pratili i znatno jači automobili. Dužina od 468,5 i širina od 177 cm danas su donja granica srednje, a tada su bili blizu visoke klase. Modeli od 1973. Imaju rebrasta stražnja svjetla Prosječno je trošio 7,4 litre, što je tada bilo vrlo povoljno. Osnovnom je benzincu, 200 sa 95 KS iz jednakih 1988 ccm, prosječno trebalo 10,9 litara. Bio je neuništiv. Nerijetko je prelazio više od milijun kilometara, pa su ga obožavali taksisti u većini europskih zemalja.

Kod nas ga je, crnoga, vozila politička elita te direktori velikih tvrtki. Gastarbajteri, koji bi u svome kraju željeli pokazati kako su uspjeli, u njemu bi došli na Urlaub. Usprkos skromnim performansama, bio je za to doba auto snova. Tko se njime jedanput provozao, shvatio bi da je to drugi svijet prema ostalima autima. Kvalitetne izolacije bile su tada rijetkost, pa je 200 D iznutra bio tiši od većine benzinaca toga doba. Bio je drugi najmasovniji model iz serije - do 1976. prodano je 339.927 primjeraka. Bestseler je bio 220 D sa 2197 ccm (povećanog hoda sa 83,6 na 92,4, uz zadržavanje provrta od 87 mm). Postizao je 135 km/h i ubrzavao za 28,1 s. Proizvedeno ih je 420.270.


Masivni 4-cilindarski dizelaš sa 1988 ccm, 55 KS, pet ležajeva radilice i bregastim vratilom u glavi predstavljen je 1965. u W110. Bio je iznimno izdržljiv, gotovo nepoderiv

Blagi redizajn iz 1973. donio je rebrasta stražnja svjetla i dizelaša 240 D, koji je provrtom od 91 mm pojačan na 65 KS. Taj model drži svjetski rekord u kilometraži s jednim autom. Solunski taksist Gregorios Sachinidis je sa 240 D iz 1976., uz tri reparacije motora, prešao 4.600.000 km. U ljeto 1974. stigao je 5-cilindarski 240 D 3.0 sa 80 KS, koji je mogao potegnuti 148 km/h te postao najbrži dizelaš na svijetu! Proizvedeno je ukupno 1.919.000 modela serija W114 i W115, od čega 67.048 polu-coupea C. Do serije W123 nije bilo službenog karavana u ponudi, ali ih je po narudžbi radilo nekoliko specijaliziranih radionica.

Najpoznatiji su bili modeli Universal, koje je proizvodila tvrtka I.M.A. Malines, belgijski uvoznik i prerađivač vozila iz programa Mercedes-Benza. Bilo ga je moguće naručiti preko službene mreže. Posebno je bila zanimljiva verzija s tri reda sjedala rastegnuta je na 533,5, uz međuosni razmak od čak 340 cm. Proizvodila se kao 200 D (do 1973.), 240 D (od 1973.), koja se može vidjeti u filmu Kum III te 230. Ukupno ih je proizvedeno 9900. Zanimljivo, benzinske 6-cilindarske verzije, od 230 sa 120 KS do 280 E sa 185 KS, bile su iz serije W114. Broj manje, je značilo dimenziju više, ali uz potrošnju od 15 do 20 litara.


Bio je iznimno udoban 'gutač kilometara', masivan i izdržljiv uz prosječnu potrošnju od osam litara, što je tada, u luksuznoj limuzini, bilo vrlo povoljno. Uočavaju se tradicionalne šare guma Continental


PRETHODNICI

W120 (1953. - 1962.) - ‘Ponton’, pionir trovolumenske forme, 446 x 170 cm, prva serija 180 (52 KS) i 180D (40 KS), posljednja 190 (80 KS) i 180D (48 KS), proizvedeno 442.963 primjerka

W110 (1961. - 1968.) - ‘Repaš‘, 473 x 180 cm, prva serija 190 (80 KS) i 190 D (55 KS), od 1965. 200 (95 KS), 200 D (55 KS) i 6 cilind. 230 (120 KS),
proizvedeno 628.282 primjerka

NASLJEDNICI

W123 (1976. - 1985.) - 472 x 178 cm, prva serija 200 (95 KS) i 200 D (55 KS), potom 240 D (65 KS), 300 D (88 KS) i 280 E (185 KS), prvi serijski karavan T, proizvedeno 2.696.915 primjeraka

W124 (1985. - 1995.) - 474 x 174 cm, uvodi oznaku E, multilink i Cd 0,28; benz. od 200 (105 KS) do 600 (V8, 381 KS); diz. od 200 D (72 KS) do 300 TD (147 KS); proizvedeno 2.212.025

W210 (1995. - 2002.) - 481 x 180 cm, uvodi kompaktne V6 motore, benzinci od 200 (136 KS) do 420 (V8, 286 KS), dizelaši od 200 D (88 KS) do 320 CDI (V6, 197 KS); proizvedeno 1.653.437

W211 (2002. - 2009.) - 485 x 182 cm, uvodi aktivan ovjes, benzinci od 240 (177 KS) do 500 (V8, 306 KS), dizelaši od 200 CDI (136 KS) do 420 CDI (V8, 314 KS); proizvedeno 1.501.200

W212 (od 2009.) - 487 x 185,5 cm, benzinci od 200 CGI (184 KS) do 500 (408 KS), dizelaši od 200 CDI (136 KS) do 350 BlueTEC (252 KS); dosad proizvedeno oko jedan milijun

dr. Željko Marušić





Mazda


Gulf

Tembo