21.9.2019. Autor: Željko Marušić

Monoblok: motor s glavom i blokom iz jednog dijela

Zanimljiva koncepcija, koju je 1990-ih u dizelašima koristio Steyr, usprkos brojnim vrlinama, zbog skupe i vrlo zahtjevne izrade, nije zaživjela u automobilima...

'Monobloc', odnosno 'en bloc engine' (hrv. 'monoblok'), koncepcija je motora s glavom i blokom izlivenim iz jednog dijela. Takva je struktura motora kruća i čvršća od klasične te je tolerancije moguće održavati u užim granicama. Nepostojanje brtve i vijaka između cilindara i glave ostavlja više prostora za protok rashladnog medija, što poboljšava hlađenje i smanjuje toplinsko opterećenje motora. 

Moguća je u 4- i 2-taktnim motorima, benzincima i dizelašima. Proizvodnja se poskupljuje (blok i glavu je jeftinije izraditi odvojeno nego iz jednog dijela), ali motor postaje pouzdaniji i izdržljiviji, jer ne može doći do pregaranja i probijanja brtve glave (neugodan i čest problem klasičnih motora), jer ne postoji! 

Prvi je put upotrebljena 1905. u motoru De Dion-Bouton, a ekspanziju je doživjela u zrakoplovnim motorima u I. svjetskom ratu, što je trajalo sve do početka 1950-ih. Koristili su je 1920-ih i 1930-ih Bugatti i Bentley. Smanjenjem toplinskih dilatacija i deformacija materijala omogućena je primjena finijih tolerancija između klipova i stijenki cilindara te se povećava trajnost motora i potrošnja goriva. 

U dizelskim motorima tu je koncepciju usavršio Steyr, a licencu je krajem 1990-ih prodao ruskoj tvrtki GAZ i korejskoj Daewoo. Takav se dizelski motor, s ubrizgavanjem po sustavu pumpa-brizgaljka, ugrađivao u manje serije automobila, uključujući Chrysler Voyager po posebnoj narudžbi, ali zbog visoke cijene nije zaživio na tržištu. 

Koncepcija monobloc često se koristi u brodskim motorima.








Gulf

Tembo