1.9.2013. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Stirling Moss: najveći vozač koji nije osvojio titulu svjetskog prvaka Formule 1

Legendarni Britanac osim toga je poosvajao gotovo sve što se u njegovo vrijeme moglo osvojiti...

 Sir Stirling Moss je čovjek uz čije se ime obično veže titula najboljeg vozača koji se nikada nije uspio okititi naslovom svjetskog prvaka u Formuli 1, premda nije rijetkost naći ga i na vrhu nekih (engleskih, dakako) anketa o najboljim vozačima svih vremena, neovisno o naslovima. 

Rođen 17. rujna  1929., od 1951. do 1962. osvojio je 16 pobjeda za prvenstvenim utrkama za Veliku nagradu (i dalje rekord bez osvajanja naslova), 24 mjesta na podiju, 16 prvih startnih mjesta i 19 najbržih krugova. U sezonama 1955., 1956., 1957. i 1958. bio drugi, triput iza Fangia, a sljedeće tri godine treći. 

Najveći mu je uspjeh pobjeda na slavnoj cestovnoj utrci Mille Miglia 1955. Od 1948. do 1962. pobijedio je u 212 od 529 utrka te je za sportske uspjehe dobio plemićku titulu Sir. Karijeru je završio nakon što je teško stradao na utrci u Goodwoodu 1962. te nekoliko dana proveo u komi, a šest mjeseci bio djelomično paraliziran.


Pobjeda para Moss-Jenkinson u Mercedes-Benzu 300 SLR s danas legendarnim startnim brojem 722 na utrci Mille Miglia 1955. po mnogim je analitičarima najimpresivnija vožnja u povijesti automobilskih utrka

Moss svakako jest jedan od najvećih vozača svih vremena, a njegov značaj u velikoj se mjeri može povezati i s načinom na koji je promijenio svijet automobilističkih utrka. Do Mossa to je bio sport mahom rezerviran za bogataše, nerijetko čak i aristokraciju. 

On je potjecao iz ne toliko imućne židovske trgovačke obitelji, no zarana je odlučio da ne želi biti ništa drugo nego vozač utrka, to mu je i pisalo pod zanimanjem u putovnici. 

Stoga je odlučio da mora od utrkivanja i zarađivati dovoljno za život, ne samo tijekom nego i nakon karijere. Svakako, i ranije su postojali ljudi koji su efektivno živjeli od utrkivanja, no Moss je prvi uveo u taj sport profesionalizam u punom smislu te riječi. 

Našao je osobne sponzore, nastupao u reklamama za raznorazne proizvode, zapravo to još uvijek čini, prije nekoliko godina kontroverzno je počeo reklamirati jedno sredstvo za pomoć potenciji muškaraca starije dobi...

Svojim cjelokupnim djelovanjem, slobodno možemo zaključiti, predstavljao je jedan od ključnih koraka u transformaciji automobilskih utrka iz romantičnih vremena u profesionalni sport.


Moss je neke od najvećih uspjeha postigao sportskim modelima Ferrarija, a prije nesreće bili su intenzivni pregovori s Enzom, koji mu je bio spreman dozvoliti da nastupa u plavim bojama momčadi Roba Walkera, a ne u talijanski crvenom bolidu Formule 1

Sociološki gledano najveći je doprinos povijesti utrka Moss dao u tome, no njegova trkaća karijera zbog toga nije nimalo manje impresivna. 

Današnje vrijeme opsjednuto je titulama, pa Mossa gledaju kao svojevrsnog gubitnika, no pravu istinu govori već spomenuti podatak o njegovih 212 pobjeda u utrkama, u različitim kategorijama, s različitim tipovima i markama automobila. 

U čitavoj povijesti samo su Rudolf Caracciola i on od stranaca uspjeli osvojiti Mille Miglia. Oporavak nakon nesreće u Goodwoodu je jako dugo trajao i kada je uvidio da više nema brzinu potrebnu za povratak na sam vrh, Moss se radije povukao nego da tavori u prosječnosti. 

Početkom 1980-ih nakratko se vratio u BTCC, a nakon toga je bio iznimno aktivan u utrkama oldtimera, sve do 2011., kada je objavio definitivni prestanak utrkivanja, u dobi od 82 godine. 

No i dan danas je Moss, koji je od kraljice dobio i vitešku titulu, jedan od najpoznatijih i najvećih svjetskih promotora automobilizma, rado viđen gost na svim utrkama i okupljanjima vezanima za automobile.







Mazda


Gulf

Tembo