1.2.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Najjači u povijesti (1): Formula 1 bila je 1980-ih na steroidima

Bolidi Formule 1 su 1980-ih, iz turbobenzinaca 1.5, na kvalifikacijama razvijali nezamislivih 1500 KS, motor je mogao izdržati samo tri kruga kvalifikacija, a onda je bio za smeće...

Čak 352,22 km/h izmjereno je Gerhardu Bergeru u Monzi 1986. za volanom Benettona B186, kojeg je pokretao slavni turbomotor BMW M12/M13. Nijedan bolid s turbopunjačem nikad nije bio tako brz. Osamdesete su u Formuli 1 bile vrijeme kad je razum 'stavljen na čekanje'.  Rekao je to Gerhard Berger, austrijske F1 legenda. 

Vjerojatno i najpozvanija osoba da to kaže, jer je baš on 1986. vozio bolid s najjačim motorom ikad konstruiranim. Bilo je to zlatno doba turba u Formuli 1, i vrijeme kad su inženjeri imali velike slobode. Turbopunjači  su se prije pet godina vratili u F1, međutim, 'konji' koji izlaze iz suvremenih 'turbaka', njih otprilike 750, gotovo su dvostruko nadjačani u okršaju s BMW-ovom zvijeri M12/13 iz 1986., koji se ugrađivao u Benettonov bolid.

Zaboravite sve nakon toga, ti bolidi iz 1986. bile su rakete. Da bi upravljao njima morao si biti luđak, prisjetio se Berger.Tijekom utrke BMW-ovo remek-djelo zbog određenih restrikcija razvijalo je 850 KS, no u kvalifikacijama gotovo nikakve zabrane nisu postojale pa je iz BMW-ova agregata izlazilo i nestvarnih 1500 KS!


BMW-ov M12/13 temeljen je na  postojećem bloku motora M10. Dizajnirao ga je barun Alex von Frankenhausen, a od 1961. ugrađivao se u razne BMW-ove modele. Legenda kaže da su inženjeri za potrebe projekta Formule 1 te blokove izvlačili iz cestovnih automobila, koji su prešli više od 100.000 km. Vjerovalo se, ako se do tada ti blokovi nisu negdje puknuli, da su neuništivi. Postoji još jedna legenda oko M12/13 motora.  

Da bi ojačali blok motora, inženjeri su po njemu urinirali. Naime, urin sadrži spojeve koji stvaraju kristale na površini metala. U srednjem vijeku istim su se trikom služili kovači, koji su oštrice čeličnih mačeva uranjali u urin kako bi ih učinili čvršćima. Renault je prvi eksperimentirao s turbopunjačima krajem 1970-ih, a kada se to pokazalo pravim smjerom za Formulu 1, i drugi proizvođači su uskočili u taj vlak, BMW, Ford-Cosworth, Ferrari,  Honda...

BMW M12/13, bavarski 'top-gun' motor toga doba debitirao je 1982. u Brabhamu. Bolid BT 52 raspolagao je s 850 KS, no da bi bio štedljiviji, za utrke je 'ukroćivan' na 650 KS.  Prve sezone je imao velikih problema s pouzdanošću, no 1983. godine je briljirao i Brazilac Nelson Piquet postao je prvi F1 pobjednik u bolidu s turbopunjačem. 


Kako su bolidi postajali sve brži i brži, motori s turbopunjačem su na kraju 1988. zabranjeni, a na F1 scenu vratili su se atmosferci. Turbomotori u F1 danas razvijaju 750 KS, dvostruko manje od rekordera iz 1986. godine.Zbog malog obujma motora, a velikog  turbopunjača (tromog) bilo je teško kontrolirati bolid. BMW M12/13 motor mogao je izdržati samo tri kruga kvalifikacija, a onda je bio za smeće 

Legendarni BMW M12/13 zapravo je četverocilindrični 1.5 s ugrađenim KKK turbopunjačem i Boschovim ECU sudstvom. Turbopunjač je radio s predtlakom od 3,5 bara na utrci i 4,2 bara u kvalifikacijama. Godina 1986. bila je zlatna za motore s turbopunjače. Tada je konstruiran najjači turbomotor u Formuli 1, relijaškoj Grupi B i na Dakaru, o tome u nastavku..








Vulkal gume

Autowill