14.8.2013. Autor: Željko Marušić

NAMJERNO I ORGANIZIRANO BLOKIRANJE PROMETNICA, BEZ OBZIRA NA RAZLOG, TREBA POSTATI KAZNENO DJELO

Ceste su krvotok društva, vlasništvo svih građana i radno mjesto prijevoznika te ih nitko ne smije blokirati i uzurpirati...

Za tri dana sjetit ćemo se tragičnog događaja, kad je 17. kolovoza 1990., velika skupina hrvatskih građana, iz političkih, nacionalnih, materijalnih i ostalih razloga, u jeku turističke sezone balvanima zapriječila glavne turističke prometnice te postavila ultimativne zahtjeve, kao pregovaračku poziciju. Tog je dana organiziranom blokadom prometnica počeo Domovinski rat, a njegove izravne i neizravne posljedice, materijalne i nematerijalne, trpimo i danas.

Ne želeći postavljati paralele s aktualnom i prethodnim takvim akcijama nezadovoljnih poljoprivrednika, premda niti jedan ozbiljan prometni stručnjak, niti bilo tko drugi sposoban sustavno analizirati stanje u društvu, neće postaviti suštinsku razliku između organiziranih i namjernih blokada prometnica, bez obzira tko ih i zbog čega radi, treba jasno i glasno kazati da je potpuno nedopustivo da jedna skupina građana, radi svojih problema i zahtjeva, stvara velike probleme ostalima i maltretira ih.

Tanka je linija kad navedeno maltretiranje građana i uzurpiranje prometnica, koje su krvotok cijelog društva, pogotovo gospodarstva i turizma te vlasništvo svih građana i radno mjesto prijevoznika, može postati tragično. Kad bi takve akcije uzele maha, a policija ih ne bi spriječila, nije isključeno da prijevoznici i ostali ugroženi građani uzmu pravdu u svoje ruke. A velike izravna i neizravna šteta za sve je neosporna.

Krajnje je nepošteno i nedopustivo da običnim građanima, koji su također opterećeni neizvjesnošću i gubitkom radnog mjesta, kreditima u 'švicarcima', prevelikim davanjima i svakodnevnim poskupljivanjima, uz niža ili nikakva primanja, drugi građani remete kretanje, ugrožavaju poslovanje, stvaraju dodatne troškove (gorivo, amortizacija vozila), izazivaju dodatna zagađenja zraka...

Sjećam se posljednje takve blokade kad sam izgubio više od dva sata, a policija me zajedno sa stotinama ostalih usmjerila cestom paralelno autocesti prema Žitnjaku, te nakon 5-6 kilometara na velikom križanju vratila u smjeru Zagreba. Traktoriste koji su prigodno, ali i pomalo cinično, bili obilježeni i razmahani hrvatskim zastavama, vozači su odreda 'pozdravljali' trubljenjem. Salve kritika i najsočnijih psovki kroz prozore (mnogi su se zbog toga nakratko zaustavili) nisu ukazivale na potporu, nego na opravdanu ljutnju i ogorčenje.

Kako sve lako može završiti tragično, shvatio sam kad su mnogi potom nabili puni gas, a na prvom semaforu jedan je vozač prošao kad je žuto prelazilo u crveno, a dvojica kroz 'puno' crveno svjetlo. Kad se upalilo zeleno vozač do mene startao je uz škripu guma. Jasno je da su mnogi, iznervirani i da bi nadoknadili izgubljeno vrijeme, vozili prebrzo i kršili propise. Tada su lako uz rub ceste mogli 'pokupiti' dijete ili biciklistu, izazvati tragični sudar...

Treba imati razumijevanja za probleme svih građana, od slabo plaćenih prosvjetara, medicinskih radnika i policajaca, do ribara, ugostitelja i poljoprivrednika. Svi jedemo 'kruh sa sedam kora' i trebat će još dosta vremena, znoja i suza dok nam bude bolje. Ali do tada, najviše što možemo napraviti je da pojedinačnim zahtjevima ne stvaramo probleme drugima, i veliku štetu svima.

Kako bi bilo da se nezadovoljni prijevoznici prosvjedno organiziraju te pred početak žetve, u smislu ultimatuma Vladi, velikim kombijima, kamionima i tegljačima blokiraju seoske prometnice koje vode do njiva, farmi i gazdinstava? Bilo bi to u osnovi isto, jer poljoprivrednici sada blokiraju njihova radna mjesta - prometnice.

Lako je poljoprivrednicima, koji voze traktore na kojima bi im pozavidjeli i kolege iz Švicarske, ucjenjivati sve ostale. A što mogu napraviti ubogi umirovljenici, koji su pošteno odradili cijeli radni vijek, a sada zbog gole egzistencije kopaju po kantama za smeće? Što mogu otpušteni radnici brodogradilišta, Kamenskog, Diokija..., koji su korektno i odgovorno obavljali radne zadatke, a sada završili na ulici. Što oni mogu i koga blokirati? Koliko je poljoprivrednike, koji nam skupocjenim traktorima blokiraju ceste, stalo do njih i mogućnosti da im, pravljenjem globalne štete, dodatno otežaju stanje?

Treba razumjeti velike nevolje i probleme poljoprivrednika te činjenica da je Hrvatska, zbog napuhane kune, loših Vlada i 'zelene mafije', umjesto da bude jak izvoznik kvalitetne hrane, postala uvoznikom krumpira, grožđa, luka, svih vrsta voća, mlijeka... Ali neka se poljoprivrednici organiziraju te legitimnim mjerama i prosvjedima traže svoja prava i zahtjeve, smjenu resornog ministra, a na sljedećim parlamentarnim izborima izaberu one u koje imaju više povjerenja da će štititi njihove interese.

Dotada neka puste ostale građane, koji su u sličnim, a mnogi u većim nevoljama od njih, na miru.

I neka razmisle, zbog čega se, kao u Njemačkoj, Austriji, Francuskoj, Italiji..., tri-četiri gazdinstva ne udruže i zajednički koriste jedan traktor i ostalu mehanizaciju, koja je isplativa jedino ako se stalno koristi.

A ne, kod nas to nema šanse. Svaki poljoprivrednik želi imati svoj traktor, po mogućnosti veći i skuplji od susjedovog! Nisu to jedini primjeri neracionalnosti. Sve to na kraju netko treba platiti.

Vlada bi u hitnu proceduru trebala staviti odgovarajuće zakonske izmjene, kojima bi se svako namjerno, pogotovo organizirano blokiranje prometnica, bez obzira na razlog, smatralo kaznenim djelom.

dr. Željko Marušić
13. 8. 2013.

Pogledajte prilog na HTV – Dnevnik 3

http://www.youtube.com/watch?v=MSkiXtQXBXw






Gulf

Tembo