4.7.2019. Autor: Željko Marušić

Dobro zapamtite: štednja na ulju se ne isplati!

Suvremeni dizelaši imaju propisane rokove izmjene ulja do 30.000 (i više) kilometara, što pokazuje strelovit uspon tehnologije motora i podmazivanja. Ipak, preporučljivo je ulje, zajedno s filtrom mijenjati nakon najduže nakon 15.000 km...

Ulje je krvotok svakog motora i o njegovoj kvaliteti bitno ovisi trajnost svakog motora. Već odavno se zna da se na motornom ulju ne smije štedjeti, jer se svaka takva štednja vraća poput bumeranga. Motorno ulje ulazi u najosjetljivije klizne kontakte i omogućava funkcioniranje najosjetljivijih kliznih kontakata, štiteći ih od trošenja, korozije i oštećenja.

Do sredine 1970-ih normalan je rok izmjene ulja bio 5000 km, potom se produljivao, najprije na 7500, potom na 10.000 km, 15.000 km... Logika je jasna. Želi se prorijediti potreba za odlaskom u servis, što korisniku štedi i vrijeme i novac. 

Istodobno se štedi sirova nafta (najdragocjeniji energent, čije se zalihe polako iscrpljuju) i smanjuje zagađenje okoliša. Suvremena tehnologija je, kroz poboljšanje kvalitete materijala motora (postaju sve otporniji na trošenje) i motornih ulja (kvalitetna sintetična osnova i aditivi) omogućila da se rokovi produljuju do donedavno neslućene razine.

Za dizelaše postalo je normalno 20.000 km, sve više tvrtki taj je rok produljilo na 30.000 km, a Volkswagen i Mercedes-Benz uskoro će propisati interval od 50.000 km. To istodobno zahtjeva korištenje zahtjevnih i razmjerno skupih motornih ulja. 

Podrazumijeva se i korištenje goriva visoke čistoće i praktički bez udjela sumpora, koji je višestruko štetan - potiče stvaranje čađe u ispuhu te u spoju s vlagom stvara opasne kiseline, koje nagrizaju motor i razblažuju motorno ulje. 

Podjednako, a možda i važnije od samog ulja, je izmjena uljnog filtra jer onečišćen uljni filtar pogoršava cirkulaciju ulja i otežava podmazivanje. Zbog toga prilikom svake izmjene motornog ulja treba izmijeniti i uljni filtar. 

Ni u kojem slučaju ne kupujte zamjenski ‘no name’ proizvod, nego isključivo originalni, jer se takva ušteda brzo vraća poput bumeranga – doslovce možete uništiti motor. Ne treba robovati određenoj ‘zvučnoj’ marki motornog ulja, jer su sva ulja na tržištu, iste specifikacije, slične kvalitete. 

Važno je koristiti potpuno sintetička ulja, jer se time osigurava dobro podmazivanje i kod velikih opterećenja, a takva ulja mogu izdržati visoka toplinska opterećenja u turbopunjaču.

Dovoljno je koristiti klasu viskoznosti 5W 40, koja se najviše koristi i koja osigurava najbolji omjer cijene i kvalitete. Nema potreba kupovati znatno skuplja ulja 0W 40 ili 0W 30. I da ne zaboravite: ulje treba redovito kontrolirati i razinu održavati u gornjoj polovici intervala između minimuma i maksimuma. Mnogi to propuštaju raditi, što je posebice opasno u jamstvenom roku. 

Potrebno je barem jedanput u 15 dana kontrolirati ulje i po potrebi ga doliti. Suvremeni dizelaši sa 16 ventila, kod većeg opterećenja mogu trošiti i više od pola litre ulja na tisuću kilometara. Na kraju, treba se riješiti dogme da se motorna ulja ne mogu miješati. 

Kupite sintetično ulje 5W 40 bilo kojeg proizvođača i bez bojazni ga, po potrebi, koristite za dolijevanje u vaš motor, a interval izmjene ulja, s filtrom, ne bi smio biti dulji od 15.000 km.






Mazda


Gulf

Tembo