13.7.2019. Autor: Željko Marušić

Plin može u wankel motor, ali teško, ovo su prednosti i mane:

Dobro je što nema ventila, pa ni problema s njihovim pregaranjem, a glavni je problem u skučenosti, zbog specifične izvedbe, s ovalnim, u sredini stisnutim kućištem, i dvije svjećice, pa je malo mjesta za plinsku brizgaljku...

Kupiti rabljeni model Mazda RX-8? Za malo novca (čitaj 5000 do 6000 eura) može se dobiti solidan model star osam-devet godina. No, koliko je to isplativo. Taj motor, do generalke izdrži oko 80.000 km, a generalka, zapravo ugradnja novog ‘srca’ motora može se napraviti za oko 30.000 kn (Mazda radi imidža, nudi razmjerno povoljnu cijenu). 

A potrošnja benzina, 12 do 16 litara na 100 km, (puno) veći ne problem. Rješenje je u ugradnji plinske instalacije i taj motor, budući da nema ventila, razmjerno dobro podnosi napajanje na plin. No, to ne ide baš glatko. U wankel motor teoretski se može ugraditi plinska instalacija, ali je to vrlo komplicirano te se malo tko u to upušta. 

Glavni je problem u skučenosti, zbog specifične izvedbe s ovalnim, u sredini malo stisnutim kućištem (trochoid), u kojem se ekscentrično rotira trokutasti klip. Ugrađene su dvije svjećice za paljenje te nema mjesta za brizgalicu, koja bi izravno ubrizgavala plin.

 Zbog toga se ugrađuje neizravno ubrizgavanje, preko središnjeg mješača iznad zaklopke snage te se omjer plina i zraka ne može precizno dozirati. Kako se u blizini usisnih kanala razvijaju visoke temperature (koncentrirano zagrijavanje je, uz brtvljenje, glavni problem wankel motora), ne mogu se spriječiti povratne detonacije (back-fire), koje uništavaju motor.

Kako wankel motor ima znatno lošije brtvljenje klipa od klasičnih motora, potrošnja ulja je višestruko veća te kod svakog dolijevanja goriva potrebno provjeravati razinu ulja i po potrebi ga dolijevati.

Pogledajte kako radi wankel motor...


... i kako se popravlja: