31.8.2019. Autor: Željko Marušić

Pogrešni izrazi (34): kruta osovina, polukruta osovina, torzijska osovina, uh...

Kombinacija pleonazma i besmislice, svaka je osovina kruta, u protivnom ne bi mogla funkcionirati, riječ je o krutom mostu ili krutom vješanju, odnosno poluneovisnom vješanju, a osovina ne prenosi moment, pa ne može ni tordirati (uvijati se) to mogu vratilo i greda...

Krutost je otpornost tijela na deformaciju, tri su vrste krutosti te se svaka može i treba kvantificirati. Aksijalna krutost je otpornost na deformaciju u osi, A osovina se može zbiti i rastegnuti te je jedinica N/m. 

Pokazuje kolika sila, primjerice u kilonjutnima je potrebno za svaku stotinku milimetra aksijalne deformacije. Druga, kod osovine najvažnija krutost, fleksijska krutost (krutost na savijanje), također u N/m, pokazuje kolika je sila, primjerice u kilonjutnima, potrebna je svaki milimetar progiba. 

Treća krutost, torzijska krutost (krutost na uvijanje) izražava se u Nm/rad, pokazuje koliki okretni moment, primjerice u kilonjutnmetrima, potrebno da bi se osovina uvila (tordirala), za primjerice stotinku radijana. 

Ona nije mjerodavna za osovinu, jer ona, za razliku od  vratila, ne prenosi okretni moment, dakle ni snagu. Osovina, kao i svako tijelo ima određenu krutost, a ona za osovinu treba imati visoku vrijednost, odnosno, kolokvijalno osovina, po definiciji, treba biti kruta.

Da je previše elastična (suprotno od krutosti), ne i mogla funkcionirati, jr bi se previše savila, što bi pri rotaciji izazvalo dinamičko, pulsirajuće opterećenje, i izazvalo rizik pucanja.

Dakle, što je 'kruti ovjes'? To je, u osnovi 'kruti most', kruta veza rukavaca lijevog i desnog kotača. Kod prvih automobila upotrebljavao se sprijeda i straga, sprijeda  se počeo mijenjati neovisnim ovjesom, a kruti stražnji most s integriranim diferencijalom.

To je ono što se najčešće pogrešno naziva 'krutim mostom' kod europskih se automobila straga zadržao do sredine 1980-ih (na naslovnoj slici je Opel Kadett A iz 1962., a takav su ovjes zadržali i Opel Kadett B iz 1966. i Opel Kadett C iz 1973.), a kod američkih još se uvijek koristi, posebice u klasama 'Van' i 'Truck'.

 Kamioni ga i danas koriste sprijeda i straga (laki samo straga). Zanimljivo, i Nijemci i Englezi koriste pogrešan naziv 'Starrachse', odnosno 'rigid axle', odakle i proizlazi naš pogrešan izraz 'kruta osovina'.


Poluneovisan stražnji ovjes (njem. 'Verbundlenkerachse', engl. 'twist-beam rear axle’) sastoji se od uzdužnih ramena spojenih poprečnom torzijskom gredom, zovu ga i 'genijalni ovjes', jer je gotovo trostruko jeftiniji od Multilink ovjesa, zauzima za trećinu manje prostora (omogućava veći prtljažnik), a osigurava gotovo jednaka vozna svojstva (sinergiju udobnosti, stabilnosti i upravljivosti)

E, a što je 'polukruti ovjes', još veća besmislica?! Naime, svako je tijelo (za razliku od plinova  i tekućina) po definiciji kruto, samo što to treba, po tri vrste krutosti kvantificirati, ali ni u kojem slučaju nije  'polu-kruto'. A ono što se često naziva 'polukruta osovina', je 'poluovisno vješanje', koje se najčešće izvodi kao sklop uzdužnih ramena u središnjoj zoni bočno povezanih gredom. 

Nijemci to zovu 'Verbundlenkerachse' ('osovina sa spojnim vođenjem', što baš i nije najsretniji termin. Englezi ga nazivaju 'twist-beam rear axle’ (‘stražnja osovina sa zavrčućom gredom’, dakle također ne baš najsretniji, ali ne i pogrešan naziv). No, kod nas se za taj tip ovjesa često koristi još besmisleniji izraz ‘torzijska osovina’. 

Naime, osovina se, po definiciji ne može uvijati (tordirati), jer ne prenosi okretni moment, dakle i snagu. To mogu osovina i greda, a ovdje je riječ ouvijajućoj gredi koja spaja lijevo i desno uvojno rame. 

Mogli bi sad pričati kako je u stražnjem ovjesu zlosretnog prvog Mercedes-Benza A-klase iz 1997. u takvom ovjesu torzijska greda koja povezuje stražnje lijevo i desno uzdužno rame. Razlog je bio da se poveća prtljažnik i omogući ugradnja paketa baterija u, već tada, planiranoj električnoj verziji. 

Premda su zbog toga ojačani rotacijski oslonci ramena, to nije bilo dovoljno, u zavoju se, posebice vanjsko rame, uslijed bočnog opterečenja, zakretalo u osloncu, što je smanjivalo polumjer zakretanja vozila, time povećavalo centrifugalnu silu i izazivalo bočnu nestabilnost, u težim slučajevima i prevrtanje.

Da zaključimo, ‘kruta osovina’ je, pravilno, ‘kruti most’ ili ‘kruto vješanje’, koje je time i ‘ovisno vješanje’, a ‘polukruta osovina’ ie, pravilno ‘poluneovisan ovjes/vješanje’ ili ‘djelomično ovisan ovjes/vješanje’ ili, najpreciznije, ‘stražnja uzdužna ramena povezana poprečnom torzijskom gredom’.


PROČITAJTE:

Pogrešni izrazi (1): Mnogi naizgled točno govore i pišu, a krivo je

Pogrešni izrazi (2): Bregasta osovina

Pogrešni izrazi (3): Međuosovinski razmak

Pogrešni izrazi (4): McPhersonova opružna noga

Pogrešni izrazi (5): Pick-up

Pogrešni izrazi (6): Smanjio težinu za xxx kg

Pogrešni izrazi (7): Sila otpora, sila trenja

Pogrešni izrazi (8): Spiralne opruge

Pogrešni izrazi (9): Turbodizelaši su elastični

Pogrešni izrazi (10): LED dioda, školski primjer pleonazma

Pogrešni izrazi (11): Automatski mjenjač s dvije spojke

Pogrešni izrazi (12): CVT mjenjač

Pogrešni izrazi (13): Papučica gasa, davati gas

Pogrešni izrazi (14): Krivi izgovori marki

Pogrešni izrazi (15): Pritisak zraka, ulja, goriva...

Pogrešni izrazi (16): Rimac All Wheel Torque Vectoring tehnički nije ispravan izraz, jer se moment i snaga ne vektoriraju

Pogrešni izrazi (17): Dvostruko manje često se pogrešno kaže za nešto što je upola manje

Pogrešni izrazi (18): OHC - bregasta osovina u glavi

Pogrešni izrazi (19): Dvostruka ispušna cijev

Pogrešni izrazi (20): Trostazni katalizator

Pogrešni izrazi (21): Zakretni moment

Pogrešni izrazi (22): U cijelosti od aluminija

Pogrešni izrazi (23): Okomito (ni)je vertikalno

Pogrešni izrazi (24): U sudaru se povećava masa

Pogrešni izrazi (25): Plastični branik

Pogrešni izrazi (26): DPF filter

Pogrešni izrazi (27): Pumpa (crpka) povećava tlak

Pogrešni izrazi (28): Vodena pumpa

Pogrešni izrazi (29): Krivi izgovori u auto branši

Pogrešni izrazi (30): Težište (centar masa) se mijenja, premješta?! Uh...

Pogrešni izrazi (31): Električni turbopunjač, uh...

Pogrešni izrazi (32): Pogonska poluosovina?! Polu-osovina, nula bodova...

Pogrešni izrazi (33): Gorive ćelije, ćelije goriva...