12.2.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Povijest 6-cilindarskih motora (I. dio)

Praktički svaki ljubitelj automobila ima svoju teoriju o tome kakva je konfiguracija zapravo optimalna. No svakako je 6 jedan od češćih odgovora na pitanje koliko bi cilindara po mišljenju ljubitelja trebao imati savršen motor. Načelno se može reći kako s više cilindara motor radi uglađenije i mirnije, a zvuk mu je privlačniji. Upravo zbog toga mnogi kupci luksuznih, elitnih automobila ne žele ni čuti za  manje od 6 cilindara pod poklopcem motora bez obzira što su takvi motori teži i rastrošniji. To nas podsjeća na činjenicu kako su kod izbora motora za automobil podjednako važni racionalni i emocionalni razlozi. 

Upravo je zato ova konfiguracija toliko popularna, jer pomiruje obje kategorije. Donosi prestiž spram uobičajenijih i 'siromašnijih' 4-cilindraša, a ipak nije razmetljiva poput onih sa 8, 10, 12 ili u ekstremnim slučajevima čak 16 cilindara. Šestaci dolaze u tri konfiguracije, mogu biti redni, V oblika ili bokseri. Prvi je stigao redni motor ugrađen u revolucionarni Spyker 1903., no samo godinu dan potom mala britanska tvrtka Wilson-Pilcher ponudila je bokser, a američki Marmon je 1905. konstruirao i prvi V6. No samo je redna koncepcija zaživjela odmah, a ostale dvije će ozbiljnu serijsku produkciju pričekati još nekoliko desetljeća. 


Spyker 60 HP (1903.) pored rednog 6-cilindarskog motora imao je i 4x4 pogon i kočnice na svim kotačima, te je jedan od najinovativnijih modela uopće

Već do kraja 1900-ih nekoliko prestižnih marki nudi motore sa 6 cilindara, a najznačajniji među modelima svakako je Rolls-Royce 40/50 HP popularno znan kao Silver Ghost. 

Njegov legendarno tih i izbalansiran motor na kojem je tijekom rada mogao stajati okomito postavljen novčić, i ubrzo stečena reputacija najkvalitetnijeg automobila na svijetu bili su značajni faktori u stvaranju svijesti o poželjnosti 6-cilindraša. Premda su na tržištu već uvelike postojali i motori sa 8 ili 12 cilindara, neke od najprestižnijih marki, kao što su Hispano-Suiza ili Alfa Romeo, ponosno su isticale brojku 6 u nazivima svojih najpoznatijih modela. 

U Europi će sve do danas ovakvi motori ostati vezani za prestižne modele, nalazit ćemo ih načelno ili u vrhunskim izvedenicama običnih marki ili kod premium brendova, dok u Novom svijetu, dakako, vrijede drukčija pravila. Ondje je tržištem dugo dominirao četverocilindarski Ford T, a i nasljednik, Model A, ostao je pri toj koncepciji. Konkurenti su shvatili kako je nuđenje više cilindara po istoj cijeni dobar način za preotimanje kupaca, te su počeli nuditi motore sa šest cilindara. Kada je to 1929. učinio Chevrolet, u Fordu su shvatili da je vrag odnio šalu te su već 1932. podigli ljestvicu predstavivši V8 model. 


Dašak luksuza, bez razmetljivosti, s dovoljno snage i momenta, uz solidnu uglađenost i ekonomičnost - je li ovo najuspješnija pomirba svih mogućih zadataka za motor?

Sredinom 1950-ih, u vremenu blagostanja i rasta, i ostali proizvođači definitivno su prešli u V8 ligu. Tijekom sljedećih nekoliko desetljeća V8 će biti osnova američke autoindustrije, no bazni modeli bit će nuđeni i s rednim šestacima. Simbol luksuza u Europi tako je u SAD i zemljama poput Kanade ili Australije, koje su prihvatile američki stil, postao oznaka slabijeg imovnog stanja ili 'djedica za volanom'. Istina je dakako da su američki motori načelno osvetno veće kubikaže i manje specifične snage po litri zapremine u odnosu na europske, tako da anemične performanse nisu bile rijetkost kod njihovih baznih modela. 

Posve suprotno, u Europi su 6-cilindraši često rađeni s izraženom sportskom notom, a to se posebno odnosi na britanske automobile. Jaguar i Aston Martin dominirali su Le Mansom 1950-ih izvedenicama istih motora koje su nudili u sportskim automobilima, a istu je koncepciju u mrvicu blažoj i jeftinijoj izvedbi nudio Austin-Healey. Manje su tvrtke koristile ili njihove motore ili jeftiniji Fordov V6. U Italiji, Alfa Romeo i Maserati su bili pobornici redne, a Lancia i Ferrari V koncepcije, dok je u Njemačkoj protutežu rednim motorima Mercedes-Benza i BMW-a davao Porscheov bokser.