31.1.2012. Autor: Dinko Jakić

Povijest Formule 1 (1980. - 1989.)

Turbo-era koju je početkom desetljeća obilježila smrt Gillesa Villeneuvea

Gilles Villeneuve - obožavali su ga mnogi ljubitelji F1

Osamdesete godine prošloga stoljeća u Formuli 1 obilježile su impresivna tehnička rješenja, nove velike momčadi, ali, na žalost, ponovo i velike tragedije. U ovom razdoblju živote su izgubili legendarni Kanađanin Gilles Villeneuve u kvalifikacijama za VN Belgije 1982, te dvojica Talijana - Riccardo Paletti na startu VN Kanade 1982. i Elio de Angelis tijekom testiranja na francuskoj stazi Paul Richard 1986.

 U smrtnim okolnostima Villeneuvea i Palettija duboko upleten bio je Francuz Didier Pironi, koji je i sâm zamalo poginuo na treningu za VN Njemačke 1982, kada se zabio u stražnji kraj bolida sunarodnjaka Alaina Prosta. Naime, te crne 1982. godine Pironi je bio član Ferrarijevog teama, u kojem ga je sjajno dočekao ljubimac svih poklonika Formule 1 - Gilles Villeneuve. 

Kanađanin ga je tretirao poput brata, a ovaj mu je uzvratio drskim i bahatim ponašanjem, koje je vrhunac doživjelo na VN San Marina, kada je Pironi u posljednjem zavoju pretekao vodećeg Villeneuvea, iako je s Ferrarijevim boksom bilo dogovoreno da bolide moraju samo mirno dovesti do cilja jer pravu konkurenciju u toj utrci (zbog FISA – FOCA rata) nisu imali.

Didier Pironi - sudjelovao u mnogo tragičnih događaja

To je toliko pogodilo Villeneuvea da mnogi vjeruju kako je u kvalifikacijama sljedeće utrke za VN Belgije pod svaku cijenu želio pobijediti Pironija, uslijed čega se pri brzini od 220 km/h zabio u stražnji kraj bolida Nijemca Jochena Massa, te istu večer preminuo u bolnici u Leuvenu. 

Kod Palettijeve smrti, pak, Francuzu se ugasio bolid na startu VN Kanade, uslijed čega ga je nesretni Talijan pogodio brzinom od 180 km/h. Da nije doživio težak sudar s Prostom nakon kojeg su mu noge zamalo bile amputirane, Pironi bi te tragične 1982. godine vrlo vjerojatno osvojio naslov svjetskog prvaka, jer je pet utrka prija kraja (koje je morao propustiti) imao velikih 12 bodova prednosti nad Kekeom Rosbergom. 

Zanimljivo, te je sezone Finac pobijedio u samo jednoj utrci, što mu je bilo dovoljno za jedinu krunu u karijeri. Didier Pironi poginuo je 23. kolovoza 1987. godine u utrci sportskih čamaca na otoku Wight, s dvojicom prijatelja, nakon što je jedan tanker stvorio veliki val, koji je njihov čamac pri velikoj brzini katapultirao u zrak.

Nekoliko tjedana kasnije djevojka mu je rodila blizance, koje je nazvala Didier i Gilles… Ovaj crni niz zaključimo prirodnom smrću Enza Ferrarija (1988), legendarnog osnivača Ferrarijeve momčadi, u 90. godini života…

Nelson Piquet - od perača do dvostrukog svjetskog prvaka

Od ljepših događaja naglasimo da su prvu polovicu osamdesetih godina obilježile dvije nove i odmah uspješne momčadi - Williams i Brabham. Vlasnik Brabhama bio je današnji vlasnik komercijalnih prava na Formulu 1, Bernie Ecclestone, koji je otkrio Nelsona Piqueta. 

Zanimljivo da je mladi Brazilac kod Ecclestonea najprije prao dijelove bolida, da bi ga kasnije veliki Bernie doveo do čak dva naslova svjetskog prvaka (1981. i 1983). Druga polovica ovog desetljeća protekla je u znaku novih turbo-motora, kojima se najbolje prilagodio McLaren, te je uz pomoć Porscheovih i Hondinih pogonskih agregata poharao konkurenciju. 

Tih godina sjećamo se žestokih dvoboja između već potvrđenog Francuza Alaina Prosta i nadolazećeg Brazilca Ayrtona Senne (obojica McLaren), kojima se jedino mogao suprotstaviti Williamsov dvojac - Nelson Piquet i Nigel Mansell. 

Bilo je to vrijeme kada se momčadi s običnim, atmosferskim motorima nisu mogle niti približiti onima koje su koristile turbo-motore. Istina, u početku su turbo-motori bili dosta nepouzdani i često su se kvarili, ali kada su dosegli zavidnu razinu, postali su praktički nezadrživi.

Ipak, zbog sigurnosnih i financijskih razloga, turbo-motori su na kraju sezone 1988. zabranjeni.


Alain Prost i Ayrton Senna - vodili su borbe do krajnjih granica

SVJETSKI PRVACI '80 (VOZAČI - KONSTRUKTORI)
1980. Alan Jones (AUS/Williams) - Williams
1981. Nelson Piquet (BRA/Brabham) - Williams
1982. Keke Rosberg (FIN/Williams) - Ferrari
1983. Nelson Piquet (BRA/Brabham) - Ferrari
1984. Niki Lauda (AUT/McLaren) - McLaren
1985. Alain Prost (FRA/McLaren) - McLaren
1986. Alain Prost (FRA/McLaren) - Williams
1987. Nelson Piquet (BRA/Williams) - Williams
1988. Ayrton Senna (BRA/McLaren) - McLaren
1989. Alain Prost (FRA/McLaren) - McLaren