29.1.2012. Autor: Željko Marušić

RABLJENI: FIAT PUNTO 1.2 CLASSICO (2008. - 41.972 KM)

Druga generacija talijanskog bestselera pokazala se boljom nego što se općenito, često vrlo paušalno i zlonamjerno, priča od talijanskim autima.

Druga generacija talijanskog bestselera pokazala se boljom nego što se općenito, često vrlo paušalno i zlonamjerno, priča od talijanskim autima. Rijetki su kupci nezadovoljni s Puntom, ako ih barem kako-tako održavaju, pogotovo u osnovnim benzinskim verzijama. To pogotovo vrijedi za jednostavni i temeljito provjereni model Classico, koji se po formuli Astre i Clija 2005. nastavio proizvoditi paralelno s novim modelom Grande Punto (sada Punto Evo).

Na test smo dobili takav primjerak, s osnovnim benzincem 1.2 sa 60 KS, star nepune četiri godine, sa 42.000 km na brojčaniku. Već se na prvi pogled vidi se da je u besprijekornom stanju, što ukazuje da je solidne kvalitete, ali i da je umjereno vožen i redovito održavan. To nipošto nije pravilo na tržištu rabljenih, gdje ima svakakvih primjeraka, te je nužan temeljit pregled. Testni je model, doduše, imao manji sudar, nakon čega spoj blatobrana i praga nije precizno izveden. Ti ipak nije velik problem.


Osnovni benzinski motor 1.2 s osam ventila i 60 KS je najisplativiji, jer je izdržljiv, održavanje je jeftino, a ne troši puno

Punto prve generacije predstavljen je u jesen 1993., kao nasljednik uspješnog Una. Godinu potom osvaja titulu ‘europskog automobila 1995. godine’ i do ljeta 1999., kad stiže model druge generacije, napravljeno je više od tri milijuna primjeraka. Punto II je 2003. redizajniran te dobiva novu masku, s većim farovima. Većina Punta II (gotovo 90 posto) ima provjereni benzinski motor 1.2. serije Fire. Jednostavan, solidan i pouzdan četverocilindraš, razmjerno velikog obujma (1242 ccm) za snagu od 60 KS, rijetko stvara mehaničke probleme.

Jedino ponekad ima problema s elektronikom, što je kod nas često izazvano lošim gorivom. Benzinski modeli imaju osjetljivu upravljačku elektroniku (centralinu), koja se u pravilu ne popravlja, nego mijenja. A poznat problem Fiata je previsok napon instalacije, zbog čega često pregaraju žarulje. Benzinski motori imaju osjetljivu spojku, koja teško traje više od 80.000 km. Kod dizelaša je takvih problema znatno manje. Fiatovi motori često gube ulje, što je ujedno pokazatelj kvalitete održavanja.


Prilikom kupnje treba obratiti pozornost na propuštanje ulja, na karteru, semerinzima i poklopcu ventila

Ako primijetite uljne mrlje na donjem dijelu motora, to nije dobar znak, jer ukazuje i na mogućnost da je motor povremeno vožen s premalo ulja. Kod svakog motora je poželjno izmjeriti kompresiju, jer pruža najbolji uvid u njegovo stanje, a kod Fiatovih benzinaca i dizelaša dosta se može vidjeti i po boji ispuha. Takvi motori više dime tek kad su više potrošeni. Svi Fiatovi motori poznati su po mirnom radu u praznom hodu. Tako mora biti, jer je svako vibriranje i neravnomjeran rad u leru loš znak.

Ne nasjedajte uvjeravanjima da se to lako podešava. Također, ne žudite za za često precijenjenim dizelašima. Jer, zašto bi netko prodao takav model, koji u pravilu dobro vuče i malo troši, dok je u dobrom stanju. A kad kupite dotrajalog dizelaša to se može pretvoriti u ‘vreću bez dna’ - turbopunjač, visokotlačna pumpa, brizgalice… A dizelaš je teži i više vibrira, što je loše za prednji dio automobila, nosače motora, ovjes i diskove.


Limarija je otporna na hrđanje te su rijetki noviji modeli Punta sa zahrđalom karoserijom, osim ako nije preživio karambol

Problem je u dosta tvrdoj plastici od koje je izvedena unutrašnjost. Zbog koje se kod modela koji često voze po neravnom terenu, ili imaju dizelski motor, armatura brzo rastrese. To smo uočili kod većine starijih dizelaša, a više smeta, nego što objektivno može stvarati probleme. Slabija mjesta su kuglasti zglobovi prednjeg ovjesa, amortizeri i prednji diskovi. Stanje tih dijelova istodobno pokazuje kako je automobil vožen i održavan, jer nekoliko mojih poznanika, za koje znam da voze pažljivo, s Puntom nisu imali takvih problema.

Izbrazdani diskovi dobar su indikator da dotadašnji vlasnik nije mazio automobil (nije slučaj kod testnog). Na to može ukazivati i izgoren stražnji lonac, što je također slabije mjesto Punta. Kod modela s električnim servouređajem volana preporučljivo je provjeriti zazor u zupčastoj letvi. Radi se o sklopu koji je dobro dimenzioniran (za razliku od zupčaste letve u Corsi), ali zbog slabog osjećaja i malog otpora na volanu mnogi neumjereno zakreću kotače na mjestu kod parkiranja. Takvo pogrešno rukovanje volanom izaziva preopterećenje zupčaste letve i nakon određenog vremena istroši bokove zubi (povećava se zazor).


Podvozje je slabiji dio mehanike Punta, a problemi su izraženiji kod dizelaša nego kod benzinaca, posebice ako voze po lošim cestama

Sjedala su obložena otpornom i pomalo grubom tkaninom te dobro podnose opterećenja. Zbog toga se klonite modela Punto kod kojih su sjedala upadljivo deformirana. U unutrašnjosti također treba obratiti pozornost na ručicu mjenjača, koja nakon duže eksploatacije gubi preciznost. Kod modela koji su uredno eksploatirani ne bi trebalo biti problema. Kod testnog modela je sve u gotovo besprijekornom stanju, a sve komande u precizne i bez povećanog zazora.

Prilikom kupnje osnovnog benzinskog motora 1.2 sa 60 KS rizici su daleko manji nego kod common-rail dizelaša. Dobro stanje karoserije može se provjeriti i po preciznosti zatvaranja vrata. Preporučljivo je pregledati podvozje, posebice kuglaste zglobove, diskove i amortizere. Kad se sve zbroji i oduzme, rabljeni Fiat Punto ima našu preporuku. To vrijedi općenito, a posebice za konkretan model, koji je u natprosječno dobrom stanju te izgleda i ponaša se kao da se tek dobro razradio.

dr. Željko Marušić

Punto druge generacije napravljen je solidnije od prvog, a ni on nije bio loš. Od sredine 90-ih svi talijanski modeli imaju solidnu limariju

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, 4-cilindarski, blok od sivog lijeva, jedno bregasto vratilo (zupčasti remen), dva ventila po cilindru,
Obujam: 1242 ccm
Provrt x hod: 70,8 x 78,9 mm
Snaga: 44 kW/60 KS pri 5000/min
Moment: 102 Nm pri 2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 240 mm, straga bubnjevi; ABS+EBV
Gume: 175/60 R 14
Karoserija: kombilimuzina niže klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 384 x 166 x 148 cm
Osovinski razmak: 246 cm
Prtljažnik: 295/1080 L
Masa/nosivost: 910/400 kg
Spremnik goriva: 47 l
Krug okretanja: 10,2/10,5 m
Najveća brzina: 155 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 14,3 s
Potrošnja na testu: 7 do 10 l/100 km
Proizvodnja: od 1999
Cijena: 5900 eura*
*testni model je u iznadprosječnom stanju

PROSJEČNA VRIJEDNOST (EUR)
2008. …….….... 5700
2007. ………..... 5150
2006. …….….... 4600
2005. ………..... 4100
2004. …….….... 3650
2003. ............... 3300
2002. ………..... 2950
2001. …….….... 2600
2000. ................. 2300






Gulf

Tembo